Τα μαθηματικά είναι από τα πιο σημαντικά στοιχεία του πολιτισμού μας. Η ενεργή συμμετοχή και η ουσιαστική εκπαίδευση των μαθητών στα μαθηματικά, τους βοηθούν στην επαγγελματική, κοινωνική και οικογενειακή ζωή. Υπάρχει, όμως, μια μερίδα μαθητών, η οποία δυσκολεύεται, με αποτέλεσμα να απομακρύνεται από αυτά. Οι δυσκολίες που παρουσιάζουν, ξεκινούν ήδη από τα πρώτα χρόνια του Δημοτικού.
Αυτές οι δυσκολίες μπορούν να αντιμετωπιστούν σε ένα εξ αποστάσεως μάθημα; Σαφώς και μπορούν!
Τα εργαλεία που χρειάζεται να έχει δίπλα του ένας μαθητής, κατά τη διάρκεια του εξ αποστάσεως μαθήματος είναι:
- Κάρτες με τους αριθμούς μέχρι το 10, όπου να υπάρχει και ο αντίστοιχος αριθμός με βούλες. Μπορούμε να τις βρούμε στο διαδίκτυο.
- Κάρτες με domino, όπου και αυτές μπορούμε να τις βρούμε στο διαδίκτυο.
- Χρωματιστές ράβδους, όπου η κάθε μία αντιστοιχεί σε έναν αριθμό, για παράδειγμα, η πράσινη ράβδος είναι το νούμερο 7.
- Millimeter χαρτί, σε γκρι χρώμα, για τις πράξεις
- Να έχει εικόνες με τις χιλιάδες, εκατοντάδες και δεκάδες, τις οποίες μπορεί να βρει στο διαδίκτυο
- Κάρτες με τα σύμβολα των πράξεων
- Χαρτόνια
- Κάρτες με το λεξιλόγιο των πράξεων
- Κάρτες με τις προπαίδειες
- Φύλλα εργασίας για τα προβλήματα
- Χρωματιστές κάρτες για τα προβλήματα
Τι μαθαίνει ο μαθητής στη διάρκεια του εξ αποστάσεως μαθήματος;
- Ο μαθητής μαθαίνει να μετράει βλέποντας τις κάρτες με τους αριθμούς, όπου παράλληλα μετράει και τις βούλες. Στην οθόνη, δείχνουμε μόνο τις κάρτες με τις βούλες, όπου ο μαθητής προσπαθεί να αναγνωρίσει τον αριθμό, χωρίς να μετράει τις βούλες. Σύμφωνα με διάφορες διεθνείς μελέτες, όταν διδάσκουμε τους αριθμούς, ξεκινάμε με τον αριθμό 5, ο οποίος είναι με βούλες, όπως στο ζάρι. Στις βούλες φτιάχνουμε ένα πρόσωπο, δύο μάτια, μια μύτη και ένα στόμα. Αφαιρούμε τη μεσαία βούλα, δηλαδή τη μύτη και είναι ο αριθμός 4. Αφαιρούμε τη βούλα πάνω αριστερά και τη βούλα κάτω δεξιά και είναι ο αριθμός 3. Είναι πολύ σημαντικό, ο μαθητής να αναγνωρίζει τους αριθμούς με βούλες μέχρι το 5, αυτομάτως, για να μπορεί να προχωρήσει με τους υπόλοιπους αριθμούς.
- Ο μαθητής μαθαίνει να κάνει προσθέσεις και αφαιρέσεις μέσα από παιχνίδια με τις κάρτες domino. Αν στο σπίτι του έχει και το παιχνίδι, ακόμα καλύτερα.
- Ο μαθητής μαθαίνει να χρησιμοποιεί τις ράβδους, για να κάνει προσθέσεις, αφαιρέσεις και πολλαπλασιασμούς. Δείχνουμε στην οθόνη, μια κάρτα με την πράξη, για παράδειγμα, 7+8= .Το παιδί παίρνει τις ράβδους που αντιστοιχούν στους αριθμούς, το σύμβολο και το = και φτιάχνει την πράξη.
- Με τις εικόνες για τις χιλιάδες, εκατοντάδες, δεκάδες και μονάδες, μαθαίνει για τη θεσιακή αξία των αριθμών.
- Για τις κάθετες πράξεις, χρησιμοποιεί το Millimeter χαρτί, όπου εκεί του δείχνουμε παραδείγματα, τα οποία εξηγούμε με λόγια. Ο μαθητής, κάθε φορά που κάνει μια πράξη κάθετα, λέει φωναχτά το κάθε βήμα και μας δείχνει στην οθόνη το αποτέλεσμα.
- Τα προβλήματα τα κάνει στα φύλλα εργασίας που του έχουμε στείλει. Αυτά περιέχουν ένα πλαίσιο για να ζωγραφίσει το πρόβλημα, πλαίσια με δεδομένα και ζητούμενα, ένα πλαίσιο με τις 4 πράξεις, ένα πλαίσιο για τις πράξεις και ένα πλαίσιο για την απάντηση. Διαβάζουμε εμείς μία φορά το πρόβλημα και έπειτα, ο μαθητής άλλες δύο φορές. Φέρνει μπροστά του τις χρωματιστές κάρτες, που είναι μια πράσινη, κίτρινη και κόκκινη. Σε κάθε κάρτα, περιγράφει το μέρη του προβλήματος, αρχή, μέση και τέλος, ώστε να δούμε αν το έχει καταλάβει. Μας λέει την πράξη που θα κάνει και μας εξηγεί τον λόγο. Στο τέλος, γράφει την απάντηση.
Το μάθημα των μαθηματικών μας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργούμε, να αφήνουμε τη φαντασία μας ελεύθερη, ακόμα και εξ αποστάσεως. Κάθε μάθημα, μπορούμε να το κάνουμε ξεχωριστό, ώστε να βοηθήσουμε τον μαθητή μας να δημιουργήσει και να αγαπήσει τα μαθηματικά.