Με ποιον τρόπο μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι εικονοκάρτες λεξιλογίου, στη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης;
Οι εικονοκάρτες αποτελούν ένα πολύ σημαντικό και χρηστικό εργαλείο για όλες τις γνωστικές δεξιότητες. Βοηθούν τους μαθητές να εισαχθούν σε νέες πληροφορίες, πιο γρήγορα, καθώς ενισχύουν τη μνήμη τους και να τις απομνημονεύουν με συνοπτικό και ακριβή τρόπο. Επιπροσθέτως, η χρήση εικονοκάρτων βοηθάει στην ανάπτυξη λεξιλογίου με τον πιο εποικοδομητικό τρόπο.
Με ποιον τρόπο μπορεί να γίνει η ανάπτυξη λεξιλογίου, στη διάρκεια ενός εξ αποστάσεως μαθήματος με τη χρήση εικονοκαρτών;
- Στέλνουμε στον μαθητή εικονοκάρτες με ερωτήσεις, τις οποίες απαντά προφορικά:
- Ακούγοντας τη λέξη, τί πιστεύεις πώς σημαίνει; Εδώ βάζουμε ως εικόνα κάποιον να σκέφτεται.
- Ποιες κινήσεις φαντάζεσαι πως κάνει; Εδώ βάζουμε ως εικόνα έναν άνθρωπο να τρέχει.
- Τί είναι; Εδώ βάζουμε μικρές εικόνες με ένα πρόσωπο, μια γάτα, ένα σπίτι.
- Ποια χρώματα φαντάζεσαι πως μπορεί να έχει; Εδώ βάζουμε διάφορα χρώματα μέσα σε πλαίσια.
- Ποιο τραγούδι σου θυμίζει; Εδώ βάζουμε ένα μικρόφωνο.
- Ποια εποχή του χρόνου σου θυμίζει; Εδώ βάζουμε έναν κύκλο με τις 4 εποχές.
- Αν χρειαστεί να διαφημίσεις αυτή τη λέξη, πώς θα το έκανες; Εδώ βάζουμε μια εικόνα από μια διαφήμιση.
2. Στέλνουμε στον μαθητή ερωτήσεις, τις οποίες απαντά γραπτά:
- Ποιο είναι το συνώνυμο της λέξης; Εδώ βάζουμε για εικόνα δύο δίδυμα ίδιου φύλου, καθώς το συνώνυμο είναι η λέξη που έχει περίπου την ίδια σημασία με τη βασική λέξη.
- Ποιο είναι το αντίθετο της λέξης; Εδώ βάζουμε για εικόνα δύο δίδυμα, ένα αγόρι και ένα κορίτσι.
- Ποιες είναι οι λέξεις της ίδιας οικογένειας; Εδώ βάζουμε για εικόνα μια οικογένεια.
- Ποιο μέρος του λόγου είναι; Εδώ βάζουμε για εικόνα ένα στόμα.
3. Στέλνουμε τις λέξεις που θα δουλέψουμε. Ο μαθητής βάζει μπροστά του, πρώτα τις εικονοκάρτες με τις ερωτήσεις που είναι να απαντήσει προφορικά. Για τη σημασία της λέξης, αν δεν μπορεί να τη φανταστεί, είτε τη βρίσκει στο λεξικό είτε του λέμε τη σημασία της. Αφού απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις, του ζητάμε να ζωγραφίσει τις απαντήσεις του σε ένα φύλλο Α4 και να προσπαθήσει να φτιάξει μια ιστορία είτε προφορικώς είτε γραπτώς.
4. Ο μαθητής συνεχίζει με τις ερωτήσεις που πρέπει να απαντηθούν γραπτώς, σε ένα τετράδιο. Σε αυτό το σημείο το λεξικό είναι απαραίτητο.
5. Εξηγούμε στον μαθητή πως κάθε φορά που ολοκληρώνει μια λέξη λεξιλογίου με τη χρήση των εικονοκαρτών και την ιστορία της, τη βάζει για ύπνο, δηλαδή τη γυρίζει ανάποδα.
6. Μόλις ολοκληρώσουμε των αριθμό των λέξεων που έχουμε ετοιμάσει για τον μαθητή μας, του λέμε πως ήρθε η ώρα να ξυπνήσουμε τις λέξεις, δηλαδή να γυρίσει τις λέξεις, κανονικά.
7. Ζητάμε από τον μαθητή να βάλει μπροστά του τις εικονοκάρτες με τις ερωτήσεις, αυτές που έχει απαντήσει προφορικά και γραπτά και τις λέξεις λεξιλογίου.
8. Λέμε τη σημασία κάποιας λέξης και ο μαθητής πρέπει να μας δείξει στην οθόνη ή να μας πει τη λέξη που ζητάμε. Διαβάζει αυτά που έχει γράψει και σε ένα φύλλο Α4 γράφει μια πρόταση, το συνώνυμό, το αντίθετο και τις λέξεις της ίδιας οικογένειας, από μνήμης.
9. Στην οθόνη δείχνουμε τις εικονοκάρτες με τις ερωτήσεις που ο μαθητής έχει απαντήσει προφορικά. Βρίσκει την αντίστοιχη δική του εικονοκάρτα και προσπαθεί να θυμηθεί τις απαντήσεις του.
10. Τέλος, γράφει, πάλι, την ιστορία της κάθε λέξης, από μνήμης.
Με τον παραπάνω τρόπο, με τη βοήθεια των εικονοκαρτών, τα παιδιά θα μπορέσουν με τη μορφή παιχνιδιού να αναπτύξουν το λεξιλόγιο κατά τη διάρκεια της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση.