Η διάσπαση προσοχής αναφέρεται στους μαθητές, τους οποίους δεν μπορούν να συγκεντρωθούν, να ολοκληρώσουν μια εργασία, να διατηρήσουν την προσοχή τους σε κάτι για πολλή ώρα και να συγκρατήσουν λεπτομέρειες. Συνήθως, ο μαθητής με διάσπαση προσοχής διακατέχεται από άγχος, αφηρημάδα και συχνά είναι πολύ ντροπαλός. Τα συμπτώματα γίνονται πιο εμφανή όταν το παιδί βρεθεί στο σχολικό περιβάλλον και περίπου στην ηλικία των 7 χρόνων. Περίπου το 60% των παιδιών με δυσλεξία, έχει διάσπαση προσοχής.
Ο ενήλικας μπορεί να βοηθήσει το παιδί με διάσπαση προσοχής στην ανάγνωση με το εξής τρόπο:
- Ο ενήλικας σχεδιάζει έναν τεράστιο κύκλο με μαύρο μαρκαδόρο σε ένα μεγάλο άσπρο χαρτόνι.
- Μέσα σε αυτόν τον κύκλο τοποθετεί το φύλλο εργασίας με το κείμενο.
- Εξηγεί στον μαθητή, πως το κείμενο θα βγει έξω από τον κύκλο, μόλις ολοκληρωθεί η δουλειά.
- Ο ενήλικας χωρίζει το κείμενο σε παραγράφους, τραβώντας δύο πράσινες και κάθετες γραμμές.
- Χρωματίζει με κίτρινο μαρκαδόρο το κομμάτι που είναι να διαβαστεί.
- Στις τελείες και στα κόμματα βάζει με ένα κόκκινο μολύβι κουκίδες.
- Διαβάζει, με αργό και σταθερό ρυθμό, την παράγραφο, σταματώντας κάθε φορά στις κόκκινες κουκίδες και δείχνοντας με το δάχτυλο.
- Έπειτα, ξαναδιαβάζει την παράγραφο, αλλά μαζί με τον μαθητή. Αυτή τη φορά η φωνή του είναι πιο χαμηλή από του παιδιού.
- Όταν έρθει η ώρα να διαβάσει μόνος του την παράγραφο, ο ενήλικας βάζει μπροστά του το οπτικό βοήθημα με ένα φανάρι.
- Του εξηγεί, πως όταν δείξει το ¨πράσινο¨, ο μαθητής ξεκινάει να διαβάζει.
- Όταν του δείξει το ¨κίτρινο¨, ο μαθητής χρειάζεται να ολοκληρώνει σιγά-σιγά.
- Όταν του δείξει το ¨κόκκινο¨, ο μαθητής θα πρέπει να σταματήσει στην τελεία.
- Ο μαθητής ξεκινάει την ανάγνωση του κειμένου, τοποθετώντας κάτω από κάθε σειρά, έναν χάρακα.
- Στις λέξεις που δυσκολεύεται, ο ενήλικας τις βάζει μέσα σε πλαίσιο.
- Έπειτα, σε ένα χαρτί με τετράγωνα, γράφει ένα – ένα γράμμα της λέξης
- που δυσκολεύεται.
- Ζητάει από τον μαθητή να αντιγράψει τη λέξη, προφέροντας το κάθε γράμμα και μετά ολόκληρη τη λέξη.
- Γράφει στο γραφείο του, με τον δείχτη του χεριού του, τις λέξεις, προφέροντας πάλι το κάθε γράμμα και έπειτα ολόκληρη τη λέξη.
- Αυτό το κάνει 3 φορές.
- Ο ενήλικας και ο μαθητής ακολουθούν την ίδια διαδικασία και για τις υπόλοιπες παραγράφους.
- Αφού ολοκληρωθεί η ανάγνωση όλου του κειμένου, ο ενήλικας αφαιρεί το φύλλο εργασίας από τον κύκλο και ο μαθητής το διαβάζει ολόκληρο.
- Την ώρα της ανάγνωσης, ο ενήλικας κρατάει χρόνο.