Η περίληψη αποτελεί ένα συνοπτικό κείμενο το οποίο έχει ως στόχο να δώσει τις πιο σημαντικές πληροφορίες στον αναγνώστη, σχετικά με το αρχικό κείμενο που διάβασε. Στο κείμενο περίληψης δε γίνονται σχολιασμοί ούτε εκφράζονται προσωπικές απόψεις.
Για να φτάσει ένας μαθητής στο σημείο να γράφει ολοκληρωμένες περιλήψεις, εκτός από το να διαβάσει και να κατανοήσει το κείμενο, χρειάζεται να ακολουθήσει ορισμένα βήματα. Ένα από αυτά είναι η Περίληψη Πρότασης.
Τι είναι η Περίληψη Πρότασης;
Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, η περίληψη πρότασης είναι όταν ο μαθητής, με τη βοήθεια μιας εικόνας και του αντίστοιχου σχεδιαγράμματος, να είναι σε θέση να απαντήσει σε ερωτήσεις, όπως Ποιος; Κάνει Τί; Πότε; Γιατί; Πώς; ώστε να δώσει τα πιο σημαντικά σημεία της εικόνας μέσα από μια πρόταση. Όταν φτάσει σε αυτό το σημείο, να γράφει την περίληψη πρότασης που αφορά την εικόνα, τότε θα μπορεί να περάσει στο επόμενο επίπεδο που είναι η περίληψη παραγράφου, η οποία ξεκινάει από την περίληψη πρότασης.
Αρχικά, ο μαθητής για να φτάσει στο σημείο να γράφει περιλήψεις προτάσεων πρέπει να εκπαιδευτεί στην εύρεση ερωτήσεων σύμφωνα με τις εικόνες που παρατηρεί. Οι ερωτήσεις χρειάζεται να συμπίπτουν με το περιεχόμενο των εικόνων και να είναι, τουλάχιστον, τρεις. Αν ο μαθητής είναι σε θέση να κατανοεί το περιεχόμενο των εικόνων, κάνοντας τις σωστές ερωτήσεις που χρειάζεται κριτική σκέψη, αργότερα θα μπορεί με την ίδια ευκολία να κατανοεί και το περιεχόμενο κειμένων. Κατόπιν, δίνονται ερωτήσεις στον μαθητή, για παράδειγμα, ¨Τί κοιτάζουν οι σκύλοι;¨ και ο μαθητής να κάνει την αντίστοιχη ζωγραφιά. Έπειτα ο μαθητής συμπληρώνει τη βασική πρόταση της εικόνας όπου μπορούν να τον βοηθήσουν και οι ερωτήσεις που έχει βρει.
Αν, για παράδειγμα, η εικόνα είναι με δύο σκύλους να κοιτάζουν μια γάτα, τότε η βασική πρόταση μπορεί να είναι, ¨Οι σκύλοι κοιτάζουν μια γάτα¨. Ο μαθητής συμπληρώνει το σχεδιάγραμμα, που περιέχει ερωτήσεις, για παράδειγμα, Ποιος; Κάνει Τί;, Πότε; Γιατί; Πώς; και γράφει την περίληψη πρότασης, ξεκινώντας από το επίρρημα Πότε; Στη συνέχεια, ο μαθητής εμπλουτίζει την περίληψη πρότασης με επιθετικούς και επιρρηματικούς προσδιορισμούς, παίρνοντας στοιχεία από την εικόνα. Για να δείξουμε στον μαθητή το σημείο που μπορεί να γράψει τους προσδιορισμούς, να σχεδιάσουμε ένα μοβ ορθογώνιο για τα επίθετα και ένα κόκκινο για τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς. Οπότε, η Περίληψη Πρότασης γίνεται, για παράδειγμα, ¨Οι καφετιοί σκύλοι κοιτάζουν τη θυμωμένη γάτα, γιατί κάνει παράξενες γκριμάτσες, με προσοχή¨.
Όταν ο μαθητής εξοικειωθεί να γράφει περίληψη προτάσεων, σε βάθος χρόνου μαθαίνει να κάνει περιλήψεις παραγράφων και κειμένων γνωρίζοντας τον τρόπο που θα ξεκινήσει και κρατώντας τα πιο βασικά σημεία. Ταυτόχρονα, εξασκεί και την κριτική σκέψη, καθώς τα μόνα εργαλεία που του δίνονται είναι η εικόνα και το σχεδιάγραμμα.