Οι εκτελεστικές λειτουργικές δεξιότητες είναι εκείνες που βοηθούν έναν μαθητή να μάθει να διαχειρίζεται τον χρόνο, να συγκεντρώνει πληροφορίες για ένα θέμα, να οργανώνει τις εργασίες του, να σκέφτεται δημιουργικά, να δίνει προσοχή, να αφηγείται ιστορίες, να ολοκληρώνει την εργασία του στον χρόνο που απαιτείται, να αναγνωρίζει και να διορθώνει αυτομάτως τα λάθη του. Η αυτοδιόρθωση είναι μία από τις εκτελεστικές λειτουργίες, που χρειάζεται ο μαθητής να εκπαιδευτεί, ώστε να φτάσει στο σημείο να μαθαίνει και να αναγνωρίζει συνειδητά τα λάθη του και να τα σχετίζει με τους γραμματικούς κανόνες. Πώς, όμως, αυτό μπορεί να γίνει εξ αποστάσεως;
1.Στέλνουμε στον μαθητή τις λέξεις (5-8 λέξεις) που θέλουμε να δουλέψουμε για την ορθογραφία, σε power point. Μπορούνε, οι λέξεις αυτές να συνοδεύονται και με τις αντίστοιχες εικόνες, τις οποίες βρίσκουμε από το διαδίκτυο.
2.Στέλνουμε στον μαθητή τις προτάσεις που να περιέχονται μέσα οι λέξεις, σε power point.
3.Στέλνουμε στον μαθητή κείμενο που να περιέχονται μέσα οι λέξεις, σε power point. Φροντίζουμε οι προτάσεις του κειμένου να είναι η μία κάτω από την άλλη και δίπλα στις λέξεις να υπάρχει και η αντίστοιχη εικόνα.
4.Στέλνουμε στον μαθητή το φύλλο εργασίας της αυτοδιόρθωσης. Αυτό το φύλλο είναι: Στην πρώτη στήλη γράφουμε Λέξεις, όπου γράφει τη λέξη που έχει κάνει λάθος. Στη δεύτερη στήλη βάζουμε την εικόνα ενός στόματος, όπου ο μαθητής λέει τη λέξη. Στην τρίτη στήλη βάζουμε το σήμα #, όπου ο μαθητής γράφει τον αριθμό των συλλαβών της λέξης. Στις υπόλοιπες 5 στήλες, βάζουμε τους αριθμούς 1 2 3 4 5 6, όπου ο μαθητής χωρίζει τη λέξη που έχει κάνει λάθος σε συλλαβές. Στην τελευταία στήλη γράφουμε Λέξη, όπου ο μαθητής γράφει ολόκληρη τη λέξη.
5.Στέλνουμε στον μαθητή τις ασκήσεις για το σπίτι.
6.Ο μαθητής έχει δίπλα του τα απαραίτητα εργαλεία μάθησης, όπως το χάρτινο χέρι, τον δίσκο με την άμμο ή το ρύζι, τον λείο πίνακα με τους μαρκαδόρους και την κάρτα Κ.Ο.Σ.Ο. (Κεφαλαίο-Οργάνωση-Σημεία στίξης-Ορθογραφικά λάθη).
7.Δείχνουμε στον μαθητή τις κάρτες με τις λέξεις (3-5 λέξεις τη φορά, ανάλογα με το επίπεδό του) στην οθόνη. Ο μαθητής βλέπει την κάθε λέξη, τη διαβάζει, την ψάχνει στις δικές του κάρτες και τη δείχνει και εκείνος στην οθόνη.
8.Γίνεται η γραμματική αναγνώριση της λέξης και δουλεύεται η σημασία της.
9.Ο μαθητής πατάει την κάθε λέξη στα δάχτυλα του χάρτινου χεριού, ξεκινώντας από τον αντίχειρα, λέγοντας ταυτόχρονα τη λέξη.
10.Με τον δείχτη του χεριού του, γράφει τις λέξεις στον δίσκο με την άμμο ή το ρύζι, προφέροντας το κάθε γράμμα και μετά ολόκληρη τη λέξη.
11.Γράφει τις λέξεις στον πίνακα.
12.Με την κάρτα Κ.Ο.Σ.Ο. ελέγχει τις λέξεις και κάνει αυτοδιόρθωση. Εμείς, απλά παρατηρούμε τη διαδικασία και δεν επεμβαίνουμε.
13.Αν έχει κάποια λέξη λάθος, τη γράφει στο φύλλο αυτοδιόρθωσης και κάνει τη διαδικασία.
14.Περνάμε στις προτάσεις που περιέχονται οι λέξεις. Ο μαθητής διαβάζει την πρόταση και κυκλώνει τη βασική λέξη. Εξηγεί τη σημασία της, ανάλογα με το περιεχόμενο της πρότασης.
15.Παίρνει το χάρτινο χέρι και πατάει την κάθε λέξη της πρότασης στο αντίστοιχο δάχτυλο, ξεκινώντας από τον αντίχειρα. Έπειτα, λέει ολόκληρη την πρόταση.
16.Γράφει τις προτάσεις στον πίνακα, από μνήμης. Κατόπιν ακολουθεί τα βήματα αυτοδιόρθωσης, όπως με τις λέξεις.
17.Αν έχει κάνει στην πρόταση λάθη ορθογραφίας, εκτός από τη βασική λέξη, τα διορθώνει. Σβήνει το γράμμα που έχει κάνει λάθος, γράφει από πάνω το σωστό και εξηγεί είτε τον γραμματικό του κανόνα, είτε λέει λέξεις της ίδιας οικογένειας. Σε αυτό το σημείο, αν χρειαστεί επεμβαίνουμε.
18.Περνάμε στο κείμενο. Το επεξεργαζόμαστε μέχρι το σημείο που έχουμε δουλέψει τις κάρτες με τις λέξεις. Το υπόλοιπο το αφήνουμε για την επόμενη φορά.
19.Αφου το επεξεργαστούμε, υπαγορεύουμε στον μαθητή το κείμενο και εκείνος το γράφει στον πίνακά του. Ακολουθεί πάλι τα ίδια βήματα της αυτοδιόρθωσης, όπως με τις λέξεις και τις προτάσεις. Αν πάλι χρειαστεί, επεμβαίνουμε.
20.Οι ασκήσεις για το σπίτι φροντίζουμε να σχετίζονται με τις λέξεις που ο μαθητής εκπαιδεύτηκε στη διάρκεια του διαδικτυακού μαθήματος. Μέσα στις υποχρεώσεις του είναι και το φύλλο της αυτοδιόρθωσης, όπου κάνει επανάληψη τις λέξεις που έκανε λάθος, βάζοντάς τες μέσα σε δικές του προτάσεις.