Πολλά παιδιά με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες παρουσιάζουν δυσκολίες στην ακουστική διάκριση των συμφώνων. Αυτό σημαίνει πως, ορισμένα σύμφωνα, όπως το ¨-ζ-¨ και το ¨-σ-¨, το ¨-π-¨ και το ¨-κ-¨, ¨το –φ-¨ με το ¨-θ-¨ παράγουν παρόμοιους ήχους με αποτέλεσμα τα παιδιά να δυσκολεύονται να τους ξεχωρίσουν και κάνουν λάθος στη τοποθέτησή τους μέσα στις λέξεις.
Μέσα από την οπτική και κιναισθητική οδό, το παιδί μπορεί να μάθει να ξεχωρίζει τα συγκεκριμένα σύμφωνα που έχουν παρόμοιους ήχους.
- Σχεδιάζουμε το περίγραμμα των γραμμάτων ‘-ζ-’ και ‘-σ-’, με κόκκινο μαρκαδόρο, πάνω σε κίτρινες κάρτες. Χρησιμοποιούμε τις κάρτες για την αντιγραφή των γραμμάτων, που αφορούν τις παρακάτω δραστηριότητες, με πολυαισθητηριακούς τρόπους.
- Ζητάμε από το παιδί να πλάσει τα γράμματα με πλαστελίνη, κοιτάζοντάς τις κάρτες και αναφέροντας το κάθε βήμα, μέχρι να σχηματιστεί το γράμμα.
- Μπορεί να σχεδιάσει τα γράμματα και να ζωγραφίσει το εσωτερικό τους.
- Μπορεί να τα σχεδιάσει, εμείς να κάνουμε τρύπες στο περίγραμμα των γραμμάτων και το παιδί να το περάσει με βελόνα και κλωστή.
- Μπορούμε να πάρουμε έναν δίσκο, να βάλουμε πάνω ζάχαρη ή αλάτι και το παιδί να αντιγράψει τα γράμματα, προφέροντας τον ήχο, 3χ, όπου την τρίτη φορά να το κάνει με τα μάτια κλειστά.
- Φτιάχνουμε έναν αυτοσχέδιο διάδρομο με πράσινες και κίτρινες πατούσες.
- Το παιδί κάνει κουτσό στις κίτρινες πατούσες που είναι το γράμμα ‘-ζ-’ φωνάζοντας δυνατά τον ήχο, ώστε να καταλήξει σε ένα κίτρινο κουτί.
- Έπειτα το παιδί κάνει κουτσό στις πράσινες πατούσες που είναι το γράμμα ‘-σ-’ φωνάζοντας δυνατά τον ήχο, ώστε να φτάσει στο πράσινο κουτί.
- Παίρνει τα κουτιά, τα ανοίγει και βρίσκει λέξεις που να ξεκινούν ή να περιέχουν τα συγκεκριμένα γράμματα.
- Τοποθετεί τις λέξεις στο πάτωμα.
- Τις διαβάζει και τις βάζει πάλι στο πάτωμα, από την ανάποδη μεριά.
- Παίρνει μια κάρτα, τη γυρίζει και πάνω σε μια βελούδινη πετσέτα γράφει 3 φορές τη λέξη, προφέροντας ένα – ένα τους ήχους των γραμμάτων.
- Στο σημείο που υπάρχει το γράμμα ΄-ζ-‘ , φαντάζεται ποιο ζώο μπορεί να κάνει τον συγκεκριμένο ήχο και να αφηγηθεί μια μικρή ιστορία, αναφέροντας τη λέξη και το ζώο, προφορικώς.
- Στο σημείο που υπάρχει το γράμμα ΄-σ-‘ , φαντάζεται ποιο ζώο μπορεί να σέρνεται και να κάνει αυτόν τον ήχο και να αφηγηθεί μια ιστορία, αναφέροντας τη λέξη και το ζώο, προφορικώς.
- Έπειτα, προφέρει ολόκληρη τη λέξη, από 3 φορές.
- Τέλος, κάνει από μια πρόταση με την κάθε λέξη, γραπτώς.