Από την πρώτη στιγμή, τα παιδιά μαθαίνουν να διακρίνουν είναι ποια τα φωνήεντα και ποια τα σύμφωνα των γραμμάτων της Αλφαβήτου. Μαθαίνουν, δηλαδή, ποια γράμματα βγάζουν ήχο και ποια όχι.
Έπειτα, μαθαίνουν σιγά – σιγά να συνθέτουν απλές μονοσύλλαβες, δισύλλαβες και τρισύλλαβες λέξεις (ΣΦ) με τα γράμματα της Αλφαβήτου. Με ποιον τρόπο, λοιπόν, μπορεί η μάθηση των Φωνηέντων και των Συμφώνων να βοηθήσει τα παιδιά να θυμούνται τη γραφή των λέξεων;
-Παίρνουμε ένα λευκό χαρτόνι και ζωγραφίζουμε ένα πρόσωπο που να φωνάζει και ένα πρόσωπο που να έχει το στόμα κλειστό.
-Γράφουμε σε κάρτες και με μαύρο μαρκαδόρο τα γράμματα της Αλφαβήτου.
-Δίνουμε στο παιδί ένα χαρτί με τετράγωνα (όπως αυτά που είναι σε τετράδιο μαθηματικών).
-Λέμε τον ήχο του κάθε γράμματος της Αλφαβήτου και όχι την ονομασία (όχι με τη σειρά των γραμμάτων).
-Το παιδί επαναλαμβάνει τον ήχο και γράφει το γράμμα σε φύλλο με τα τετράγωνα. -Λέει αν το συγκεκριμένο γράμμα είναι σύμφωνο ή φωνήεν, δείχνοντας με τον δείχτη του χεριού του το αντίστοιχο πρόσωπο στα λευκά χαρτόνια.
-Έπειτα, βρίσκουμε λέξεις ΣΦ, όπως πάνω, καλάθι, συζητώ (ανάλογα με το επίπεδο που βρίσκεται το παιδί) και τις γράφουμε σε άσπρες κάρτες. Χρησιμοποιούμε τις αντίστοιχες εικόνες.
Το παιδί αναλύει τις λέξεις. Λέει τον ήχο και την ονομασία του κάθε γράμματος της λέξης και πάνω από το γράμμα γράφει αν είναι Σ (σύμφωνο) ή Φ (φωνήεν).
Για παράδειγμα,
Σ Φ Σ Φ Σ Φ
κ/..α/..λ/..ά/..θ../ι
-Έπειτα γράφουμε τη λέξη, χωρίς τα φωνήεντα. Το παιδί καλείται να συμπληρώσει τα φωνήεντα.
Για παράδειγμα,
Σ Φ Σ Φ Σ Φ
κ/…/λ/…/θ/…
-Τέλος, το παιδί γράφει ολόκληρη τη λέξη, μέσα σε πρόταση.
-Αυτόν τον τρόπο μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε και στην ορθογραφία των λέξεων που έχει το παιδί για το σχολείο.