Υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο. Αυτά είναι τα συστατικά για τη σύνταξη μιας απλής πρότασης. Πώς μπορούμε όμως να το δώσουμε να γίνει κατανοητό και στα παιδάκια μας;
Η απλή πρόταση αποτελείται από το υποκείμενο (ποιος; κύριο όνομα ή πράγμα ή ζώο), από το ρήμα (τι κάνω😉 και από το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο (τι;).
Αυτή είναι η θεωρία. Τι γίνεται όμως στην πράξη;
Υπάρχει ένας πολύ ευχάριστος τρόπος για να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν πως γίνεται η σύνταξη μιας απλής πρότασης.
Τα υλικά που χρειαζόμαστε:
Μεγάλα λευκά χαρτόνια
Πολύχρωμα χαρτόνια
Εικόνες
Μαρκαδόρους
Ψαλίδι
Κόλλα
Μολύβι
Τι κάνουμε:
- Τοποθετούμε μπροστά στο παιδί το μεγάλο λευκό χαρτόνι (αν δεν έχουμε κολλάμε δύο λευκά χαρτόνια).
- Γράφουμε με μαύρο μαρκαδόρο, σε κίτρινο χαρτόνι τα άρθρα, σε κόκκινο χαρτόνι τα ουσιαστικά, σε γαλάζιο χαρτόνι τα ρήματα και σε πορτοκαλί χαρτόνι τα αντικείμενα ή τα κατηγορούμενα (ουσιαστικά ή επίθετα).
- Έπειτα τα κόβουμε σε τετράγωνο ή στρογγυλό σχήμα.
- Σε ροζ χαρτόνι γράφουμε, με μαύρο μαρκαδόρο, τις λέξεις: Ποιος; ή Ποια; ή Ποιοι; ή Ποιες; ή Ποια; (ανάλογα το γένος και τον αριθμό του ουσιαστικού), Τι κάνει; ή Τι κάνουν; και Τι;
- Στα ουσιαστικά, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εικόνες, αλλά από κάτω γράφουμε και τις αντίστοιχες λέξεις.
- Πρώτα λέμε στο παιδί την πρόταση που θέλουμε να συντάξουμε, προφορικά.
- Τοποθετούμε πάνω στο λευκό χαρτόνι, ανακατεμένες τις κάρτες με τις λέξεις και ζητάμε από το παιδί να τις βάλει σε σειρά, ώστε να σχηματιστεί η πρόταση.
- Δεν ξεχνάμε να χρησιμοποιήσουμε τις ερωτήσεις
Ποιος; Τι κάνει; Τι;
- Όταν το παιδί βάλει τις λέξεις στη σωστή σειρά, ώστε να σχηματιστεί η πρόταση, τις κολλάει πάνω στο λευκό χαρτόνι.
- Κολλάει τις λέξεις, τη μία δίπλα στην άλλη και πάνω από αυτές τοποθετεί τις κάρτες με τις ερωτήσεις και διαβάζει την πρόταση.
- Έπειτα, με ένα χρωματιστό μολύβι, κάνει τη σύνταξη της πρότασης (υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο ή κατηγορούμενο).
- Φτιάχνουμε όσες περισσότερες προτάσεις μπορούμε, ώστε το παιδί να κατανοήσει τη σύνταξη μιας απλής πρότασης.
Η παραπάνω ιδέα αποτελεί το πρώτο βήμα για να μάθει το παιδί να φτιάχνει προτάσεις. Οι προτάσεις μπορεί να είναι αστείες, μπορεί να είναι μέσα από τα σχολικά του βιβλία ή βγαλμένες από το δικό του μυαλό. Αν το παιδί δεν μπορεί να κατανοήσει τις έννοιες Υποκείμενο – Ρήμα- Αντικείμενο ή Κατηγορούμενο, γράφουμε σε ξεχωριστές κάρτες διάφορα παραδείγματα.
Καλή διασκέδαση!