Πώς η εικόνα μιας σκάλας μπορεί να βοηθήσει στην οπτικό και ακουστικοκιναισθητική προσέγγιση της θεματικής ορθογραφίας, στη διάρκεια του εξ αποστάσεως μαθήματος;
Η σκάλα αποτελεί μια γνώριμη εικόνα για όλα τα παιδιά. Εκτός από το να μαθαίνουν να την ανεβαίνουν και να την κατεβαίνουν, μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν και ως εργαλείο μάθησης είτε πρόκειται για τα μαθηματικά είτε πρόκειται για την ορθογραφία. Με ποιον τρόπο, λοιπόν, μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε στην ορθογραφία, στη διάρκεια ενός εξ αποστάσεως μαθήματος;
- Στέλνουμε στον μαθητή δύο εικόνες μιας σκάλας, όπου του ζητάμε να τις κόψει, να τις κολλήσει σε ένα άσπρο χαρτόνι και μία από αυτές να τη βάλει μέσα σε μια διαφάνεια ή να την πλαστικοποιήσει.
- Στέλνουμε στον μαθητή 3 κάρτες με τα φανάρια, ένα πράσινο, ένα κίτρινο και ένα κόκκινο. Αν θέλουμε μπορούμε να του ζητήσουμε να σχεδιάσει τρεις κύκλους αντίστοιχων χρωμάτων σε ένα άσπρο φύλλο.
- Στέλνουμε στον μαθητή τις λέξεις που θέλουμε να δουλέψουμε για τη θεματική ορθογραφία, όπως φως, φωλιά, φωνή, φωτιά, φωτεινός, φωτογραφία, που έχουν το βασικό γράμμα –ω–. Αυτές οι λέξεις είναι μέσα σε πλαίσια, όπου του ζητάμε να τα κόψει.
- Ζητάμε από τον μαθητή να βάλει μπροστά του τα φανάρια και του εξηγούμε τη χρήση τους. Τα πλαίσια με τις λέξεις τα έχει μπροστά του και απλωμένα.
- Διαβάζουμε τις λέξεις της θεματικής ορθογραφίας, κάθε φορά 3-4 λέξεις, ανάλογα με τον μαθητή που έχουμε. Ο μαθητής τις ακούει, τις επαναλαμβάνει και τις εντοπίζει στα δικά του πλαίσια. Αυτές που επαναλαμβάνει με αργό ρυθμό, τις βάζει πάνω στο κόκκινο φανάρι, αυτές που επαναλαμβάνει με πιο γρήγορο ρυθμό, τις βάζει στο κίτρινο φανάρι και αυτές που λέει αμέσως, τις βάζει στο πράσινο φανάρι.
- Ξεκινάμε με τις λέξεις που βρίσκονται στο κόκκινο φανάρι, όπου ζητάμε από τον μαθητή να τις τοποθετήσει πάνω σε κάθε σκαλί της πρώτης σκάλας. Διαβάζουμε την κάθε λέξη, ο μαθητής την ακούει, την επαναλαμβάνει, ιχνηλατώντας την με τον δείχτη του χεριού του.
- Ο μαθητής διαβάζει μόνος του τις λέξεις, ξεκινώντας από το πρώτο σκαλί και πηγαίνοντας προς τα κάτω. Έπειτα, τις διαβάζει από κάτω προς τα πάνω. Τέλος, βάζει τις κάρτες στο πράσινο φανάρι.
- Συνεχίζει την ίδια διαδικασία με τις λέξεις που βρίσκονται στο κίτρινο φανάρι. Στόχος μας είναι όλες οι λέξεις να τοποθετηθούν στο πράσινο φανάρι, καθώς λέξεις που ακούει και επαναλαμβάνει αμέσως, μπορεί να τις γράψει ορθογραφημένα, γιατί τις αναγνωρίζει.
- Ο μαθητής παίρνει 4-5 λέξεις από το πράσινο φανάρι, τις διαβάζει και τις βάζει στο κάθε σκαλί. Κάθε φορά που μαθαίνει μια λέξη απ’ έξω τη γυρίζει ανάποδα. Παίρνει την πλαστικοποιημένη σκάλα ή τη σκάλα που έχει βάλει μέσα σε μια διαφάνεια και έναν μαρκαδόρο. Γράφει τις λέξεις από μνήμης και με τη σειρά. Έπειτα, γυρίζει τις λέξεις που έχει βάλει ανάποδα στην πρώτη σκάλα και κάνει αυτοδιόρθωση.
- Ακολουθεί την ίδια διαδικασία μέχρι να ολοκληρώσει όλες τις λέξεις που βρίσκονται στο παράσινο φανάρι.
- Συνεχίζει την εξάσκηση στο σπίτι.