Καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, είναι γεγονός πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτέλεσε πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς, τις οικογένειες και τους μαθητές. Η μετάβαση, πλέον, των μαθητών στη δια ζώσης εκπαίδευση έχει και αυτή τις δικές της απαιτήσεις και χρειάζεται τους σωστούς χειρισμούς ώστε να γίνει όσο πιο ομαλή γίνεται.
Όσον αφορά την ακαδημαϊκή εκπαίδευση, είναι αναγκαίο να γίνουν επαναλήψεις σε βασικά μαθήματα, όπως στην ανάγνωση, στην ορθογραφία, στα μαθηματικά, στη δομή του γραπτού λόγου, στην ανάπτυξη και εμπλουτισμού του προφορικού λόγου, σε όλα τα επίπεδα βαθμού δυσκολίας και σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ώστε να εντοπιστούν οι γνωστικές δεξιότητες που θα χρειαστούν επανάληψη το φθινόπωρο.
Ακόμη είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να συλλέξουν πληροφορίες για το μαθησιακό επίπεδο που βρίσκονται οι μαθητές μέσα από άτυπες δοκιμασίες, όπως ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ομαδικές συζητήσεις για διάφορα θέματα, με καταγραφή απαντήσεων και οπτικές αναπαραστάσεις ιδεών, όπου θα βοηθήσουν στην οργάνωση σκέψης των μαθητών για αυτά που έμαθαν στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης. Καθώς οι άτυπες δοκιμασίες θα γίνονται σε πραγματικό χρόνο, οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν το μαθησιακό επίπεδο που βρίσκεται ο κάθε μαθητής, να κρίνουν κατά πόσο μπορούν να συνδέσουν τις καινούριες γνώσεις που θα λάβουν στη διάρκεια της δια ζώσης εκπαίδευσης με την προηγούμενη γνώση που έλαβαν από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και να αναπτύξουν σχέδια για τη γεφύρωση των κενών, ώστε να ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς η επόμενη σχολική χρονιά.
Οι εμπειρίες των μαθητών από την πανδημία ποικίλλουν, όχι μόνο σε μαθησιακό επίπεδο, αλλά και σε ψυχολογικό. Το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί συνηθίζουν να υποστηρίζουν όλους τους μαθητές για τις προκλήσεις της ζωής και σύμφωνα με την τρέχουσα κατάσταση, εντείνεται αυτή η υποστήριξη.
Λόγω της ξαφνικής μετάβασης από το σχολείο στο σπίτι, σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα που έγινε σε σχολεία στον Καναδά, το 71% των μαθητών εμφάνισε υψηλά επίπεδα άγχους, το 57% δεν του άρεσε η κοινωνική απομόνωση και το 60% δεν είχε ακαδημαϊκά κίνητρα. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα, οι μαθητές με συμπτώματα που σχετίζονταν με την πανδημία ανέφεραν επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική τους υγεία, μόλις άνοιξαν τα σχολεία. Η ανάγκη, λοιπόν, να διασφαλιστεί η σωστή διαχείριση των ανησυχιών των μαθητών κατά την επιστροφή τους στο σχολείο είναι επιτακτική.
Οι εκπαιδευτικοί σε συνεργασία με τους γονείς πρέπει να συνεχίσουν να παρακολουθούν τις σκέψεις και τα συναισθήματα των μαθητών, να δίνουν ευκαιρίες στους μαθητές να μιλούν για τις εμπειρίες τους, ώστε να εντοπίζονται οι σκέψεις που είχαν για την πανδημία, να εστιάζουν στα επιτεύγματά τους στη διάρκεια της επιστροφής στη δια ζώσης εκπαίδευση και να μιλούν για το πόσο σημαντική είναι η επιστροφή τους στις σχολικές αίθουσες.
Επιπλέον οι γονείς στη διάρκεια της επιστροφής των παιδιών από το σχολείο, μπορούν να κάνουν ερωτήσεις, όπως ¨Ποια ήταν σήμερα η αγαπημένη σου δραστηριότητα;¨ ή ¨Σε ποια παιχνίδια έπαιξες σήμερα με τους φίλους σου;¨ ή ¨Πόσο υπέροχα πέρασες σήμερα στο σχολείο;¨. Κατόπιν, είναι σημαντικό οι γονείς να διατηρήσουν τη ρουτίνα που ακολουθούσαν στη διάρκεια των ανοιχτών σχολείων και να συνεχίζουν να συνεργάζονται με το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς, ώστε να διαβεβαιώσουν πως το παιδί τους λαμβάνει μηνύματα ασφάλειας και ενίσχυσης.
Οι προκλήσεις για τη δια ζώσης εκπαίδευση, έπειτα από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα απομάκρυνσης από τον σχολικό χώρο εξαιτίας της πανδημίας σίγουρα είναι πολλές και εξίσου σημαντικές. Η σωστή διαχείριση μαθησιακών και ψυχολογικών προβλημάτων από τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς είναι το κλειδί για την ομαλή μετάβαση όλων των μαθητών στον σχολικό χώρο.