Η οπτική αντίληψη είναι η ικανότητα ενός μαθητή να παίρνει πληροφορίες μέσω της οπτική οδού και να αναγνωρίζει, να απομνημονεύει και τα ανακαλεί διάφορα οπτικά ερεθίσματα, όπως εικόνες, γράμματα, σχήματα. Οι διαταραχές της οπτικής αντίληψης δυσκολεύουν τον μαθητή σε διάφορους γνωστικούς τομείς, όπως στην ορθογραφία, στην ανάγνωση, στα μαθηματικά, στην καθημερινή μελέτη των μαθημάτων.
Οι μαθητές με διαταραχές στην οπτική αντίληψη ενδέχεται, να εμφανίσουν τα εξής συμπτώματα:
- Δεν καταφέρνουν να ολοκληρώσουν πάζλ.
- Δυσκολεύονται στο να ακολουθούν οδηγίες.
- Δυσκολεύονται στο να θυμηθούν πράγματα που έχουν δει.
- Δυσκολεύονται στο να δώσουν τις σωστές κατευθύνσεις.
- Δυσκολεύονται να αντιγράψουν από τον πίνακα.
- Παρουσιάζουν ένα ακατάστατο γραπτό.
- Δυσκολεύονται στο γράψιμο, μέσα στις γραμμές.
- Δυσκολεύονται στις δραστηριότητες που σχετίζονται με τη ζωγραφική.
- Δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν γράμματα και νούμερα που μοιάζουν μεταξύ τους, όπως 6-9 ή γ-χ.
- Αντιγράφουν με λάθος τρόπο τα νούμερα.
- Μπερδεύονται στα σημάδια της πρόσθεσης και της αφαίρεσης.
- Δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα σχήματα.
- Στην ανάγνωση εμφανίζουν σημάδια κόπωσης.
- Όταν έρχεται η σειρά τους να διαβάσουν, χάνουν τη σειρά.
- Δυσκολεύονται στην ορθογραφία, κυρίως των ομώνυμων και παρώνυμων λέξεων.
- Χάνουν τις λεπτομέρειες από την παράδοση του μαθήματος.
- Δυσκολεύονται να βρουν πληροφορίες από κείμενα.
- Δυσκολεύονται να εντοπίσουν την κεντρική ιδέα ενός κειμένου.
- Στο σπίτι, ενδέχεται να φέρουν τα μισά πράγματα.
- Δυσκολεύονται να διαβάσουν χάρτες.
- Δε θυμούνται τα τηλέφωνα, ακόμα και των οικείων προσώπων τους.
Οι ασκήσεις που μπορούν να γίνουν είναι οι εξής:
- Να κάνουν πολλά puzzles, ανάλογα με την ηλικία στην οποία βρίσκονται.
- Να ασχολούνται με παιχνίδια lego.
- Να αναφέρουν διάφορα αντικείμενα και να τα κατηγοριοποιούν ανάλογα με το χρώμα και το σχήμα, μέσα στον χώρο τον οποίον βρίσκονται.
- Να συμμετέχουν στην αντιγραφή μοτίβων, από μνήμης.
- Να ιχνηλατούν γράμματα και αριθμούς σε φύλλα εργασίας.
- Να παίζουν το παιχνίδια του χαμένου θησαυρού.
- Να εμπλέκονται σε δραστηριότητες, όπως λαβύρινθοι και ένωση τελειών.
- Να τοποθετούν διάφορες εικόνες στη σειρά, ώστε να συνθέτουν μια ιστορία.
- Να εκπαιδευτούν στις έννοιες του χώρου, όπως αριστερά και δεξιά.
- Να οπτικοποιούν εικόνες, ακολουθώντας συγκεκριμένες ερωτήσεις.
- Να μαθαίνουν λίστες λέξεων διαφόρων κατηγοριών απ’ έξω.