Όταν εμείς πηγαίναμε σχολείο, ο στόχος ήταν ένας, να είμαστε άριστοι μαθητές! Και αυτό πολύ απλά σήμαινε να είμαστε όλοι μαθηματικά μυαλά, για να θεωρούμαστε “έξυπνοι”. Το μέτρο ήταν πάντα και μόνο ο έλεγχος προόδου, ο οποίος αποτελούσε πολύ συχνά και αντικείμενο συγκρίσεων ανάμεσα στους μαθητές και κυρίως στους γονείς τους (βλ. είδες που ο Γιαννάκης πήρε σε όλα Α’; Εσύ έχεις το μυαλό σου στη μπάλα, στο τραγούδι, στο παιχνίδι…)
Ευτυχώς σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει, οι δάσκαλοι αλλά και οι γονείς έχουμε γίνει περισσότερο ανοιχτόμυαλοι και προσπαθούμε να αναγνωρίσουμε τα ταλέντα και τις κλίσεις των παιδιών μας από πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες, μέσα από τα χόμπυ τους, τα αθλήματα, τα μαθήματα του σχολείου, αλλά ακόμη και μέσα από το παιχνίδι.
Γιατί έξυπνος δεν είναι τελικά μόνο αυτός που είναι άριστος στα μαθηματικά (ναι, ξέρω ότι τα μαθηματικά έχουν εφαρμογή στους περισσότερους τομείς της ζωής μας!). Όμως η νοημοσύνη του ανθρώπου είναι πολύπλευρη και πολυδιάστατη, όπως διατύπωσε ο H. Gardner στο πανεπιστήμιο του Harvard στη θεωρία των “Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης”.
Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, η νοημοσύνη κάθε ανθρώπου χωρίζεται σε οκτώ τομείς, οι οποίοι εδράζουν σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου. Κάθε άτομο έχει ένα μοναδικό συνδυασμό αυτών των οκτώ ειδών νοημοσύνης και ένα μοναδικό τρόπο σκέψης και μάθησης.
Το σχολείο της Νέας Γενιάς Ζηρίδη, με γνώμονα την ανακάλυψη των διαφορετικών κλίσεων του κάθε παιδιού βασίζει το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα στη θεωρία των Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης, ξεκινώντας από την νηπιακή μόλις ηλικία. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην παρατήρηση και στη δημιουργία ερεθισμάτων στα παιδιά.
Πώς οφελούνται τα παιδιά με το πρόγραμμα αυτό (ΜΙ- Μultiple Intelligences):
– Αυξάνεται το ενδιαφέρον και η συμμετοχή τους στο μάθημα
– Βελτιώνεται η συμπεριφορά τους
– Αυξάνεται η αυτοπεποίθησή τους
– Αυξάνονται οι πιθανότητες για μια επιτυχημένη εκπαιδευτική πορεία
– Αναπτύσσονται κοινωνικές και ηγετικές δεξιότητες (καθώς ηγούνται της ομάδας, στις «δυνατές» τους νοημοσύνες)
Θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό στο εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα ότι οι γονείς συμμετέχουν ενεργά, προσπαθώντας και αυτοί να παρατηρήσουν και να καταγράψουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών τους, κάτι που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για τα ίδια τα παιδιά αλλά και για εμάς τους γονείς, γιατί μέσα από αυτή τη διαδικασία προβληματιζόμαστε και γνωρίζουμε καλύτερα τα παιδιά μας.
Λίγα λόγια για τους 8 διαφορετικούς τύπους νοημοσύνης
Στην οπτικοχωρική νοημοσύνη, τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες, χρησιμοποιούν ποικιλία υλικών για δημιουργικές κατασκευές με αξιοποίηση υλικών από το φυσικό περιβάλλον και ανακυκλώσιμα υλικά, παίζουν με τα σχήματα, τα χρώματα και τις υφές, δημιουργώντας τρισδιάστατες και μονοδιάστατες εικαστικές συνθέσεις.
Στην κιναισθητική νοημοσύνη περιλαμβάνονται ομαδικά παιχνίδια, που αναπτύσσουν τις αισθήσεις και τις κινητικές δεξιότητες και βοηθούν στην έκφραση συναισθημάτων.
Στη γλωσσική νοημοσύνη, καλλιεργούνται δεξιότητες ομιλίας, ακρόασης, γραφής, μέσα από οπτικοποιημένα ερεθίσματα, όπως εικόνες σε καρτέλες και εικονογραφημένα παραμύθια. Μέσα από εκπαιδευτικές επισκέψεις, καινούριες εικόνες και ερεθίσματα τα παιδιά αναπτύσσουν τον προφορικό και τον γραπτό τους λόγο.
Στη λογικομαθηματική νοημοσύνη, οι μαθητές εξοικειώνονται με μαθηματικές και χωροχρονικές έννοιες, μέσα από επιτραπέζια παιχνίδια και το παιδαγωγικό υλικό της τάξης (μονάδες μέτρησης, χάρακες, μεζούρες, παιχνίδια μοτίβων και διαδοχής κτλ.), κάνουν αντιστοιχήσεις και ταξινομήσεις με υλικά που σχετίζονται με το εκάστοτε θέμα.
Στη μουσική νοημοσύνη τα παιδιά παίζουν και φτιάχνουν μουσικά όργανα, αναπαράγουν μουσικά ακούσματα με το σώμα τους, κινούνται με τον σωστό ρυθμό, ανταποκρίνονται σε σωστά σήματα, σύμβολα, συνθήματα και οδηγίες (τραγουδούν δυνατά, μέτρια, σιγά, με τη συνοδεία μουσικών οργάνων και μπαλονιών).
Στη νατουραλιστική νοημοσύνη, οι μαθητές ερμηνεύουν στοιχεία του κόσμου που τα περιβάλλει μέσα από βιωματικές διαδικασίες παρατήρησης, υπόθεσης, σύγκρισης, ταξινόμησης, μέτρησης. Φυτεύουν σποράκια και φροντίζουν τα φυτά στο νατουραλιστικό κέντρο της τάξης, παρατηρούν την εξέλιξη των φυτών τους και εξάγουν συμπεράσματα, ανακαλύπτουν τους βοτανικούς κήπους του σχολείου, παρατηρούν με μεγεθυντικούς φακούς και κάνουν πειράματα.
Στη διαπροσωπική νοημοσύνη, εξασκείται η ικανότητα επικοινωνίας και συνεργασίας με τους συμμαθητές, το δέσιμο της ομάδας μέσα από τα ομαδικά παιχνίδια, η επίλυση συγκρούσεων. Τα παιδιά μαθαίνουν να μοιραζόνται τα παιχνίδια της τάξης και να συνεργάζονται.
Στην ενδοπροσωπική νοημοσύνη, ανακαλύπτουν τα συναισθήματα, τις επιθυμίες και τις σκέψεις τους, ενισχύοντας την αυτοεικόνα και την αυτοπεποίθησή τους, μέσα από πρωταγωνιστικούς ρόλους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η θεωρία των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης έχουν εφαρμογή και στην αγγλική γλώσσα, αφού μέσα από το διεθνές δίκτυο “Cambridge International School”, που ανήκει το σχολείο της Νέας Γενιάς Ζηρίδη, οι μαθητές μαθαίνουν «αγγλικά μέσα από τα αγγλικά» σε μαθήματα όπως: μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, γλώσσα, δράμα, ενσωματώνοντας το δίγλωσσο (bilingual) στο καθημερινό πρόγραμμά τους.
Τέλος, στο «πολυαισθητηριακό» πρόγραμμα “Mummy and Me”, για βρέφη και μικρά παιδιά μαζί με τους γονείς τους, αναπτύσσονται κοινωνικά, γνωστικά και κινητικά μέσα από: παιχνίδια αισθήσεων (μπαλόνια, υφάσματα, μπάλες, νερό), δημιουργικές κατασκευές, μουσικά παιχνίδια, θεατρικό παιχνίδι και απλά πειράματα.