Η ανάγνωση αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μέρος της ζωής του παιδιού. Κάποια παιδιά δυσκολεύονται περισσότερο, άλλα λιγότερο. Όμως με μερικά απλά και κατανοητά βήματα, το παιδί μπορεί να βοηθηθεί ουσιαστικά στο κομμάτι της ανάγνωσης.
- Εκμάθηση ήχων των γραμμάτων:
- Παίρνουμε πλαστελίνη και πλάθουμε όλα τα γράμματα της αλφαβήτου. Τα βάζουμε σε σειρά.
- Καθόμαστε μπροστά από έναν καθρέφτη και προφέρουμε τους ήχους των γραμμάτων της αλφαβήτου, με έντονες κινήσεις του στόματος.
- Ζητάμε από το παιδί, να προφέρει τους ήχους των γραμμάτων και την ώρα της προφοράς, να τους αισθάνεται στον λαιμό.
- Ξεκινάμε με ένα γράμμα της αλφαβήτου (κάποιο φωνήεν).
- Ζητάμε από το παιδί , πρώτα να προφέρει το γράμμα και μετά να το ονοματίσει. Έπειτα, βρίσκει μια λέξη κλειδί που να ξεκινάει από αυτό το γράμμα.
- Του δίνουμε μονοσύλλαβες και δισύλλαβες λέξεις και του ζητάμε να κυκλώσει με κόκκινο μολύβι το γράμμα.
- Του σχεδιάζουμε το γράμμα πάνω σε γυαλόχαρτο, περνάει τον δείχτη του χεριού του σύμφωνα με την κατεύθυνση του γράμματος, προφέρει τον ήχο του και λέει τη λέξη κλειδί. Το επαναλαμβάνει 3 φορές, όπου την τελευταία φορά το κάνει με μάτια κλειστά.
- Έπειτα, γράφει το γράμμα.
- Εκμάθηση ανάγνωσης λέξεων:
- Το παιδί παίρνει τα γράμματα της αλφαβήτου και φτιάχνει δισύλλαβες λέξεις.
- Τις χωρίζει σε συλλαβές (π.χ. Η λέξη «πόδι», τη χωρίζουμev σε «πό-δι»), τις ενώνει και τις διαβάζει.
- Σε ένα άσπρο χαρτόνι και μέσα σε πλαίσια, ζωγραφίζει σε εικόνες τις λέξεις που μαθαίνει. Κόβει τα πλαίσια, τα ανακατεύει και τα αντιστοιχεί με τις λέξεις.
- Με τις λέξεις που έμαθε, τις βάζεις μέσα σε μικρές προτάσεις (υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο).
- Με αυτές τις προτάσεις φτιάχνει ένα μικρό κείμενο.
- Εκμάθηση ανάγνωσης λέξεων μέσα σε κείμενο:
- Ακολουθούμε τον ρυθμό του παιδιού.
- Διαβάζουμε το κείμενο βάζοντας ρυθμό στη φωνή μας.
- Υπογραμμίζουμε τις λέξεις, όπου το παιδί εμφανίζει κάποια δυσκολία στο να τις διαβάσει. Τις χωρίζει σε συλλαβές. Τις διαβάζει χτυπώντας το μολύβι στο τραπέζι. Τις ξαναδιαβάζει, τονίζοντας το γράμμα που έχει τον τόνο.
- Εφόσον συνεχίζει να δυσκολεύεται, τις απομονώνουμε και τις γράφουμε σε κάρτες με μαύρο μαρκαδόρο. Το παιδί περνάει το κάθε γράμμα από πάνω, προφέροντας τον ήχο του και μετά διαβάζει ολόκληρη τη λέξη. Επαναλαμβάνει 3 φορές.
Με αυτές τις απλές, παιχνιδιάρικεσ ασκήσεις, το παιδί σιγά σιγά θα κατακτήσει την ανάγνωση!