Έχετε ακούσει για την δυσορθογραφία; Η μήπως αντιμετωπίζουν τα παιδιά σας δυσκολίες στην ορθογραφία;
Η δυσορθογραφία είναι μια μαθησιακή δυσκολία στην ορθογραφία. Συνήθως, είναι συνδεδεμένη με το φαινόμενο της Δυσλεξίας. Η δυσορθογραφία μπορεί να υπάρχει και από μόνη της. Τα παιδιά με δυσορθογραφία κάνουν αρκετά λάθη στο θέμα (θεματική ορθογραφία), που οφείλονται κυρίως στην αδυναμία βραχυπρόθεσμης μνήμης και οπτικής ικανότητας.
Τα περισσότερα, όμως, λάθη βρίσκονται στο καταληκτικό κομμάτι των λέξεων (γραμματική ορθογραφία). Τα παιδιά, ενώ γνωρίζουν και κατανοούν τους γραμματικούς κανόνες, αδυνατούν να τους εφαρμόσουν γραπτώς, όταν τους ζητηθεί. Πώς μπορούν, λοιπόν, να αντιμετωπιστούν αυτές οι δυσκολίες στην ορθογραφία;
Απλές τεχνικές αντιμετώπισης
Οι παρακάτω ενδεικτικές τεχνικές αντιμετώπισης της Δυσορθογραφίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο από τους γονείς όσο και από τα ίδια τα παιδιά, ακόμα και για τα παιδιά που δεν έχουν δυσκολίες απλώς θέλουν να φρεσκάρουν τη μνήμη τους. Οπότε, προτείνονται και για γονείς διδύμων.
Τα υλικά μας: πλαστελίνη, πολύχρωμα χαρτόνια, κόλλες, μαρκαδόροι, παλιά περιοδικά, κουτιά φύλαξης.
Μαθαίνω το θέμα των λέξεων:
• Ομαδοποιούμε τις λέξεις με το θέμα που θα θέλαμε να διδάξουμε στα παιδιά (π.χ. θέμα λέξεων που να περιέχουν το γράμμα ¨-ω¨ ).
• Βρίσκουμε από διάφορα περιοδικά εικόνες που το θέμα των λέξεων να είναι το π.χ. ¨-ω¨. Τις κόβουμε και γράφουμε σε λευκά καρτελάκια τις λέξεις, βάζοντας με σκούρο χρώμα το γράμμα ¨-ω¨.
Μαθαίνω τις καταλήξεις των λέξεων:
• Ομαδοποιούμε τις καταλήξεις των λέξεων (π.χ. αρσενικά και θηλυκά
σε –εις και ρήματα σε –εις, θηλυκά και ρήματα σε -ω ).
• Παίρνουμε μια ομάδα καταλήξεων ( π.χ. ουσιαστικά και ρήματα σε –εις). Σε λευκά χαρτόνια και μέσα σε πλαίσιο γράφουμε αρσενικά ουσιαστικά σε –εις ( πληθυντικός αριθμός), θηλυκά ουσιαστικά σε –εις (πληθυντικός αριθμός), ρήματα σε –εις και τα κόβουμε. Δεν ξεχνάμε να υπενθυμίσουμε τους γραμματικούς κανόνες.
Η αλήθεια είναι πως το φαινόμενο της Δυσορθογραφίας ταλαιπωρεί πολύ τα παιδιά με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες. Η σωστή, όμως, ενημέρωση και καθοδήγηση βοηθούν τα παιδιά να γίνουν λειτουργικά και να ανακτήσουν την αυτοπεποίθησή τους, καθώς η γραφή αποτελεί ένας σημαντικός τρόπος έκφρασης.
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για το θέμα της Δυσορθογραφίας και να βρείτε πολλές ασκήσεις για την αντιμετώπισή της στο βιβλίο της Ιωάννας Δημητριάδου με τίτλο ”Αντιμετώπιση της Δυσορθογραφίας μέσω της Γραμματικής”.