Σύμφωνα με πολλούς ερευνητές, η χρήση των άτυπων τεστ είναι πολύ σημαντική, για την ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών σε μαθητές. Εντοπίζονται με πολύ πιο εύκολο και ουσιαστικό τρόπο τα δυνατά και αδύνατα σημεία των μαθητών σε μαθησιακό επίπεδο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας, μέσα στη σχολική χρονιά και να παρέχουν ανεκτίμητες πληροφορίες πριν και μετά το πρόγραμμα παρέμβασης. Αν και η διαδικασία δεν είναι σταθμισμένη, η ερμηνεία των αποτελεσμάτων από έναν πολύ καλά εκπαιδευμένο και καταρτισμένο εξεταστή, μπορεί να δώσει αξιόπιστα αποτελέσματα. Εφόσον, βέβαια κριθεί πως οι μαθητές χρήζουν περαιτέρω διερεύνηση των μαθησιακών τους δυσκολιών, τότε απευθύνονται στους αρμόδιους δημόσιους φορείς, για την αξιολόγησή τους.
Μια άτυπη δοκιμασία αξιολόγησης μαθησιακών δυσκολιών μπορεί να γίνει εξ αποστάσεως; Σαφώς και μπορεί, αρκεί τα υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία και ο εξεταστής να έχει την κατάλληλη κατάρτιση και εμπειρία.
- Πρωτίστως, κανονίζεται ένα ραντεβού με τους γονείς μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας, όπου συζητιούνται τα θέματα που τους ανησυχούν σχετικά με το μαθησιακό και κοινωνικό προφίλ του παιδιού.
- Κατόπιν γίνεται η πρώτη γνωριμία με το παιδί. Στη διάρκεια της γνωριμίας, γίνονται ερωτήσεις, όπως, -Ποια πράγματα σου αρέσουν να κάνεις, όταν είσαι στο σχολείο; -Τι είναι αυτό που δε σου αρέσει στο σχολείο; -Πώς αισθάνεσαι, όταν διαβάζεις ένα κείμενο; -Έχεις διαβάσει κάποια ιστορία, την οποία δεν μπορούσες να κατανοήσεις; -Όταν κάνεις ορθογραφικά λάθη, πώς αισθάνεσαι για αυτό; Οι απαντήσεις του παιδιού καταγράφονται.
- Στέλνεται μέσω email, το ιστορικό, το οποίο συμπληρώνουν οι γονείς Στο ιστορικό, εκτός από τις βασικές ερωτήσεις, μπορούν να υπάρχουν και ερωτήσεις, όπως -Ποια πιστεύετε πώς είναι τα δυνατά σημεία του παιδιού σας; -Ποια είναι αυτά που σας ανησυχούν, περισσότερο; -Τι περιμένετε πώς το παιδί σας θα κερδίσει από τις συνεδρίες; Μόλις συμπληρωθεί, στέλνεται πριν την πρώτη διαδικτυακή συνάντηση με το παιδί, ώστε ο εξεταστής να έχει μια πρώτη του εικόνα.
- Ζητείται από το παιδί, πριν την πρώτη συνάντηση, να αντιγράψει μια πρόταση, για παράδειγμα, Ο λαγός τρέχει γρήγορα, κάνοντας τα καλύτερά του γράμματα. Έπειτα, ξαναγράφει την πρόταση άλλες 3χ. Με αυτόν τον τρόπο, ο εξεταστής, παίρνει μια πρώτη ιδέα για τον τρόπο γραφής του παιδιού.
- Ζητείται από το παιδί να γράψει μια παράγραφο, όπου το περιεχόμενό της να σχετίζεται με κάτι που του αρέσει, για παράδειγμα, -Ποιο είναι το αγαπημένο μου άθλημα; -Πού πηγαίνω βόλτα με το ποδήλατο; -Ποια είναι η αγαπημένη μου ταινία και γιατί; Οι οδηγίες που δίνονται στους γονείς είναι πως το παιδί πρέπει να γράψει την παράγραφο μέσα σε 5΄ λεπτά, να μην το βοηθήσουν και να μη διορθώσουν τίποτα. Αν το παιδί δυσκολευτεί για το πώς να ξεκινήσει την παράγραφο, τότε και μόνο, ο γονιός του δίνει την πρώτη πρόταση. Η παράγραφος, όπως και η πρόταση αντιγραφής, στέλνονται στον εξεταστή, μέσω email, πριν την πρώτη συνάντηση.
- Ο εξεταστής, έχοντας, μια πρώτη εικόνα του παιδιού, ετοιμάζει σε power point, τις φόρμες αξιολόγησης, με τα κομμάτια που θέλει να εξετάσει, ώστε να στηριχτεί στα αποτελέσματά τους, που θα του επιτρέψουν να ετοιμάσει το πρόγραμμα παρέμβασης.
- Σύμφωνα με διεθνής βιβλιογραφία, η εξ αποστάσεως εξέταση για την ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών, δεν πρέπει να ξεπερνάει τη μία ώρα. Αν ο εξεταστής χρειάζεται περισσότερα στοιχεία για το μαθησιακό προφίλ του παιδιού, τότε η εξέταση συνεχίζεται στη δεύτερη συνεδρία.
- Σε όλη τη διάρκεια της άτυπης αξιολόγησης, ο εξεταστής έχει δίπλα του τους πίνακες καταγραφής και κρατάει σημειώσεις.
- Στην έκθεση των αποτελεσμάτων, εκτός από την καταγραφή τους, είναι απαραίτητο ο εξεταστής, να αναφέρει αν το παιδί χρειάζεται να εξεταστεί και από άλλες ειδικότητες, όπως λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή ή ψυχολόγο, να περιγράψει το πλάνο του προγράμματος παρέμβασης, καθώς και οι μεθοδολογίες που θα χρησιμοποιήσει.