Ο μαθητής που δε διασπάται η προσοχή του από εξωτερικά ερεθίσματα σε οτιδήποτε κάνει, δεν παραλείπει πληροφορίες, ολοκληρώνει τις δραστηριότητές του και στην ώρα του, ακολουθεί τους κανόνες και συμμετέχει σε ομαδικές εργασίες, ενεργά.
Ακόμα και αν βαριέται ή αν είναι κουρασμένος ή αν βιάζεται, φροντίζει να φέρει εις πέρας ό,τι κάνει εκείνη τη στιγμή.
Πώς, όμως, μπορούμε να βοηθήσουμε έναν μαθητή που διασπάται εύκολα, να παραμένει συγκεντρωμένος;
Φροντίζουμε όποια δραστηριότητα κάνουμε με τον μαθητή να είναι ευχάριστη, με πλούσιο υλικό, χωρίς όμως με έντονα στοιχεία, ώστε να εστιάσει σε αυτό που κάνει χωρίς να βαρεθεί.
Γίνονται μικρά διαλείμματα 5΄-10΄ λεπτών. Στη διάρκεια του κάθε διαλείμματος είτε ο μαθητής κάνει κάτι που τον ευχαριστεί είτε κάνουμε μαζί ασκήσεις γυμναστικής, για να ενισχύσουμε το κομμάτι της κίνησης και να βγάλει όλη του την ενέργεια.
Ετοιμάζουμε διάφορες ασκήσεις, όπως για παράδειγμα να χρειάζεται ο μαθητής να βρει δέκα φορές τον αριθμό 8 μέσα σε άλλους αριθμούς ή ένα γράμμα της αλφαβήτου.
Δίνουμε στον μαθητή φύλλα εργασίας με κουκίδες διαφόρων χρωμάτων. Του ζητάμε να εντοπίσει τις κουκίδες με πράσινο χρώμα και να γράψει τον αριθμό. Κρατάμε χρόνο συγκέντρωσής του.
Ετοιμάζουμε ασκήσεις όπου ο μαθητής παρατηρεί μια σειρά εικόνων, για παράδειγμα, αντικείμενα από το γραφείο, για 1΄ λεπτό, τις αφαιρούμε και τους ζητάμε να μας τις πει με τη σειρά και από μνήμης. Μπορούμε σε δεύτερο χρόνο, να του ζητήσουμε να μας πει ορισμένες λεπτομέρειες, για παράδειγμα τα χρώματα, τα σχήματα, ορισμένες λεπτομέρειες από τα αντικείμενα.
Ζητάμε από τον μαθητή να ακούσει για λίγα λεπτά αυτό που έχουμε να του πούμε. Μπορεί να αφορά κάτι που προγραμματίζουμε να κάνουμε ή κάτι που διαβάσαμε ή είδαμε. Ο μαθητής ακούει με προσοχή και κατόπιν γράφει με δικά του λόγια ό,τι θυμάται. Αυτή τη δραστηριότητα την κάνουμε αρκετές φορές μέσα στην εβδομάδα.
Κάνουμε με τον μαθητή μια συζήτηση 8΄-10΄ λεπτών. Έπειτα, του ζητάμε να γράψει το περιεχόμενο της συζήτησης. Βλέπουμε αυτά που θυμάται από τη συζήτηση και αν είναι με τη σειρά.
Ζητάμε από τον μαθητή να μας αναφέρει 1 με 2 πράγματα που θεωρεί πως του αποσπούν την προσοχή. Κατόπιν, του ζητάμε να προτείνει λύσεις.
Ζητάμε από τον μαθητή να φανταστεί πως ένας φίλος του δεν μπορεί να συγκεντρωθεί και να ολοκληρώσει μια δύσκολη δραστηριότητα και του ζητάει μερικές συμβουλές. Ο μαθητής γράφει τους τρόπους που σκέφτεται να προτείνει στον φίλο του, ώστε να μη διασπάται η προσοχή του και να ολοκληρώσει τη δραστηριότητα επιτυχώς.