Οι λέξεις είναι τα μικρότερα γλωσσικά στοιχεία που εκφωνούμε ή γράφουμε και μπορούν να σταθούν μόνα τους στον λόγο. Η κάθε λέξη έχει τη δική της σημασία, τη δική της εικόνα και τη δική της ιστορία. Η οπτικοποίηση βοηθάει τους μαθητές να θυμούνται τις λέξεις σαν εικόνες και με αυτόν τον τρόπο, να μάθουν να τις γράφουν σωστά και να γνωρίζουν τη σημασία τους.
Πώς μπορεί να γίνει αυτό μέσα από τις ιστορίες των λέξεων;
- Γράφουμε, με μαύρο μαρκαδόρο και σε άσπρες κάρτες τις λέξεις που θέλουμε ο μαθητής να οπτικοποιήσει. Για παράδειγμα, το ρήμα ¨πήζω¨.
- Για κάθε γράμμα της λέξης, είτε σχεδιάζουμε μια εικόνα, όπου η λέξη ξεκινάει από το κάθε γράμμα του ρήματος ¨πήζω¨, είτε βρίσκουμε μικρές εικόνες στο διαδίκτυο. Για παράδειγμα,
για το γράμμα π, βάζουμε ένα αγόρι που το λένε Πάνο, για το γράμμα η, βάζουμε έναν ήλιο, για το γράμμα ζ, βάζουμε τη λέξη ζήτω και για το γράμμα ω ένα ρολόι που να δείχνει την ώρα.
- Βρίσκουμε μια ιστορία, όπου χρησιμοποιούμε και το ρήμα ¨πήζω¨ και τη γράφουμε πίσω από την κάρτα.
Για παράδειγμα, Ο Πάνος θαυμάζει τον ήλιο και φωνάζει ζήτω!
Είναι η ώρα να φύγει, αν και θα πήξει στην κίνηση.
- Ο μαθητής διαβάζει την ιστορία, ιχνηλατώντας, ταυτόχρονα, είτε με τον δείχτη του χεριού του είτε με το μολύβι, το κάθε γράμμα της λέξης. Επαναλαμβάνει 3χ, όπου την τρίτη φορά κλείνει τα μάτια του και προσπαθεί να φανταστεί τις εικόνες της ιστορίας.
- Μαθαίνει την ιστορία απ’ έξω. Οι εικόνες που βρίσκονται σε κάθε γράμμα θα τον βοηθήσουν να τη θυμηθεί.
- Σε ένα φύλλο Α4, είτε σχεδιάζει τις εικόνες με τη σειρά της ιστορίας είτε του δίνουμε εμείς τις εικόνες, όπου τις κολλάει με τη σειρά. Από κάτω γράφει την ιστορία και υπογραμμίζει τη λέξη που εκπαιδεύεται, δηλαδή το ρήμα ¨πήζω¨, το οποίο και βρίσκεται σε μελλοντικό χρόνο.
- Παίρνει την κάρτα με το ρήμα ¨πήζω¨ και κάνει αυτοδιόρθωση. Πέρα από τα λάθη της ορθογραφίας, βλέπει αν έχει γράψει την ιστορία της λέξης ¨πήζω¨ με τη σειρά.
- Αν δεν έχει βάλει σε σωστή σειρά τις λέξεις της ιστορίας, τότε ιχνηλατεί πάλι τη λέξη ¨πήζω¨, λέγοντας ταυτόχρονα την ιστορία. Επαναλαμβάνει 2χ.
- Τέλος, ζητάμε από τον μαθητή να γράψει μια δική του ιστορία με τη λέξη, χρησιμοποιώντας εικόνες, όπου οι λέξεις ξεκινούν από τα γράμματα του ρήματος ¨πήζω¨.