Η ανάγνωση είναι η πρώτη δεξιότητα που αποκτά ένα παιδί κατά την είσοδό του στην εκπαίδευση. Επιπλέον, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την κατάκτηση δεξιοτήτων όπως αυτή της ορθογραφίας, της γραφής, της κατανόησης κειμένων και της παραγωγής του γραπτού λόγου. Ένας μαθητής με αναγνωστική ευχέρεια μπορεί να διαβάσει ένα κείμενο με ακρίβεια, ταχύτητα και εκφραστικότητα. Είναι σε θέση να αποκωδικοποιεί τις λέξεις και τις προτάσεις ώστε να φτάσει στο σημείο να κατανοεί αυτό που διαβάζει, να κάνει προβλέψεις και να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στα σημεία στίξης. Ένας μαθητής χωρίς αναγνωστική ευχέρεια είναι ένας μαθητής με Δυσαναγνωσία. Διαβάζει διστακτικά, δυσκολεύεται στην αποκωδικοποίηση λέξεων, αγνοεί τα σημεία στίξης και τα χαρακτηριστικά ενός κειμένου και αδυνατεί να κατανοήσει το νόημα του. Με ποιον τρόπο μπορεί ένας τέτοιος μαθητής να αποκτήσει αναγνωστική ευχέρεια κειμένου, στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
1.Στέλνουμε στον μαθητή το κείμενο και τις ερωτήσεις κατανόησης.
2.Ζητάμε από τον μαθητή να έχει μια ζελατίνα, σαν αυτή που αποθηκεύουμε διάφορα χαρτιά και έναν κόκκινο και κίτρινο μαρκαδόρο.
3.Εμείς έχουμε ετοιμάσει το κείμενο σε μορφή power point. Για παράδειγμα,
Η Αθηνά είναι κτηνίατρος.// Η Αθηνά έχει έναν σκύλο.// Η Αθηνά και ο σκύλος / πηγαίνουν στο κτηνιατρείο.// Ο κτηνίατρος έχει πλάκα.// Η Αθηνά και ο σκύλος / πηγαίνουν βόλτα στο πάρκο.// Ο σκύλος είναι χαρούμενος / και απολαμβάνει τον ήλιο.//
4.Εξηγούμε στον μαθητή πως οι δύο κόκκινες γραμμές σημαίνουν πως ο μαθητής αφού διαβάσει την πρόταση, σταματάει. Οι κίτρινες γραμμές σημαίνουν πως ο μαθητής χρειάζεται να σταματήσει για λίγο και να συνεχίσει.
5.Ο μαθητής παίρνει τους μαρκαδόρους, βλέπει το κείμενο από την οθόνη και βάζει στα κατάλληλα σημεία τις γραμμές.
6.Ο μαθητής ξεκινάει να διαβάζει το κείμενο και να σταματάει, όπου είναι απαραίτητο. Επαναλαμβάνει 2χ.
7.Ζητάμε από τον μαθητή να σβήσει τις γραμμές και να διαβάσει το κείμενο, σταματώντας, πάλι, όπου χρειάζεται. Επαναλαμβάνει 2χ.
8.Ζητάμε από τον μαθητή να βγάλει από τη ζελατίνα το κείμενο και να το διαβάσει, όσο πιο γρήγορα μπορεί και εμείς τον χρονομετρούμε.
9.Αν δούμε πως δυσκολεύεται, τότε ζητάμε στο χαρτί να βάλει τις κάθετες γραμμές με τα αντίστοιχα χρώματα και το διαβάζουμε, αυτή τη φορά μαζί. Κατόπιν, ακολουθεί την ίδια διαδικασία ανάγνωσης, που περιγράψαμε νωρίτερα.
10.Τέλος, απαντάει στις ερωτήσεις κατανόησης, από μνήμης. Για παράδειγμα,
-Τί είναι η Αθηνά και τί έχει;
-Μπορείς να περιγράψεις τί κάνει η Αθηνά με τον σκύλο της στην
ιστορία;
-Γιατί πιστεύεις πως η Αθηνά χρειάστηκε να πάει τον σκύλο της
στον κτηνιατρείο;
-Θα ήθελες να έχεις έναν σκύλο; Γιατί;
-Τί σημαίνει η λέξη απολαμβάνω; Μπορείς να κάνεις μια πρόταση;