Ως γονείς γνωρίζουμε πολύ καλά τις μαθησιακές ανάγκες των παιδιών μας. Η έλλειψη, όμως, χρόνου δεν μας επιτρέπει πάντα να καλύψουμε τις βασικές μαθησιακές τους ανάγκες με τον πιο εποικοδομητικό τρόπο.
Παρακάτω παρουσιάζεται ένα ενδεικτικό πρόγραμμα ανάγνωσης για μικρούς και μεγάλους μαθητές, το οποίο επιδιώκει να καθοδηγήσει τους γονείς μέσα σε ένα εύλογο, αλλά ποιοτικό χρονικό διάστημα να βοηθήσoυν το παιδί στην ανάγνωση.
Για μικρούς μαθητές:
- Δίνονται δισύλλαβες ή τρισύλλαβες λέξεις για τονισμό.
- Έπειτα δίνονται λέξεις, όπου οι τόνοι δεν έχουν μπει σωστά, ώστε να τις διορθώσει το ίδιο το παιδί. Ακολουθούν προτάσεις και κείμενα για τοποθέτηση τόνων.
- Δίνονται εικονοκάρτες που πάνω τους είναι γραμμένα τα γράμματα, στα οποία το παιδί παρουσιάζει σύγχυση ή δυσκολεύεται να διαβάσει.
- Ο ήχος των γραμμάτων γίνεται με συμβολισμό και με λέξεις που ξεκινούν από αυτά. Μπορεί αυτές οι λέξεις να είναι από αναγνωστικά κείμενα σχολικών βιβλίων.
- Έπειτα, γράφονται προτάσεις, στις οποίες το παιδί καλείται να συμπληρώσει τα κενά με τις κατάλληλες λέξεις.
- Το παιδί με αυτές τις λέξεις συνθέτει ένα κείμενο, ώστε να του δίνεται η δυνατότητα να εμπλουτίσει το λεξιλόγιό του.
- Το παιδί διαβάζει μεγαλόφωνα το κείμενο.
- Το παιδί απομονώνει από το κείμενο τις λέξεις με τα γράμματα που συγχέει ή τις λέξεις που δυσκολεύεται να διαβάσει.
- Παίρνει ένα λευκό χαρτόνι, τις γράφει με μαύρο μαρκαδόρο και πάνω στα γράμματα που συγχέει ή δυσκολεύεται ζωγραφίζει μια εικόνα που ξεκινάει από το γράμμα.
- Τις βάζει μέσα σε πλαίσιο, τις κόβει και τις αποθηκεύει μέσα σε ένα κουτί, ώστε να μπορεί να ανατρέξει σε αυτές ανά πάσα στιγμή.
Για μεγαλύτερους μαθητές:
- Διαβάζει το κείμενο 3χ, ακολουθώντας τις λέξεις είτε με ένα μολύβι είτε με τον δείχτη του χεριού του.
- Κρατάει χρόνο και τις τρεις φορές.
- Στις λέξεις που κομπιάζει, τις κυκλώνει και τις διαβάζει πάλι, ακολουθώντας το κάθε γράμμα είτε με το μολύβι είτε με τον δείχτη του χεριού.
- Στις λέξεις που επιμένουν οι δυσκολίες, τις χωρίζει σε συλλαβές βάζοντας κάθετες γραμμές, διαβάζει την κάθε συλλαβή χωριστά και μετά ολόκληρη τη λέξη.
- Γράφει σε posts τις λέξεις που δυσκολεύτηκε στην ανάγνωση και κάνει με αυτές προτάσεις. Τις διαβάζει 3χ, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στη φωνή του στη λέξη που δυσκολεύτηκε.
Η αυτοματοποίηση της ανάγνωσης αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρημα για το παιδί που δυσκολεύεται και είναι κάτι που πρέπει εμείς οι γονείς να το κατανοήσουμε. Πολλές φορές χάνουμε την υπομονή μας λόγω εξάντλησης και υπερβολικής ανησυχίας, ακούγοντας το παιδί να προσπαθεί να διαβάσει.
Προσπαθούμε να σκαρφιστούμε διάφορους τρόπους για να βοηθήσουμε το παιδί να μάθει να διαβάζει με το σωστό τρόπο τις λέξεις ή το κείμενο, οι οποίοι κάποιες φορές αποδεικνύονται ανεπαρκείς. Το μυστικό είναι το παιδί να μάθει από την πρώτη στιγμή να χρησιμοποιεί σωστές μεθόδους ανάγνωσης, ώστε από μόνο του να φτάσει να διαβάζει σωστά.