Σύμφωνα με πολλούς ερευνητές, η άτυπη αξιολόγηση του μαθητή στη δομή παραγράφου δύο φορές τον χρόνο, δηλαδή στην αρχή και στο τέλος της χρονιάς, είναι πολύ σημαντική. Με αυτό τον τρόπο εντοπίζονται εύκολα και ουσιαστικά τα δυνατά και αδύνατα σημεία του σε μαθησιακό επίπεδο και παρέχει ανεκτίμητες πληροφορίες για τον τρόπο εκπαίδευσής του.
Με ποιον τρόπο μπορεί να αξιολογηθεί ένας μαθητής στη δομή της παραγράφου;
- Βρίσκουμε ένα θέμα της παραγράφου, το οποίο συνοδεύεται με μια εικόνα και με ένα κείμενο.
- Το περιεχόμενο των κειμένων είναι βατό, όχι πολύ μεγάλο και δεν περιέχει ιδιαίτερα δύσκολες λέξεις.
- Δίνουμε στον μαθητή την εικόνα και του λέμε πώς έχει 1 λεπτό στη διάθεσή του, για να σκεφτεί τι θα γράψει, βάση με αυτό που βλέπει. Αν θέλει, μπορεί να κρατήσει μερικές σημειώσεις.
- Δίνουμε να διαβάσει το αντίστοιχο κείμενο και να υπογραμμίσει τα σημεία ή τις λέξεις που θεωρεί σημαντικές και μπορεί να χρησιμοποιήσει στην παράγραφο.
- Αφαιρούμε την εικόνα και το κείμενο.
- Δίνουμε να συμπληρώσει ένα σχεδιάγραμμα. Για τους μικρότερους μαθητές, δίνουμε εμείς μόνο, την αρχική πρόταση, ώστε να τους είναι πιο εύκολο να ξεκινήσουν.
- Για τους μεγαλύτερους μαθητές, γράφουν οι ίδιοι την αρχική πρόταση, όπως και τις 3 λεπτομέρειες αυτού που διάβασαν και την τελική πρόταση που μπορεί να αφορά ένα μήνυμα που αφήνει αυτό το κείμενο ή ένα γενικό συμπέρασμα.
- Αξιολογούμε το σχεδιάγραμμα, στο κατά πόσο έχει συμπληρωθεί σωστά και έχουν αναπτυχθεί οι λεπτομέρειες επαρκώς.
- Δίνουμε 3-4 λεπτά, ανάλογα τον μαθητή που έχουμε απέναντί μας, για να ξεκινήσει να γράφει την παράγραφο. Μόλις ο χρόνος ολοκληρωθεί, σταματά και αυτό που γράφει.
- Καθ’ όλη τη διάρκεια σύνταξης της παραγράφου, παρατηρούμε τη συμπεριφορά του μαθητή, ο οποίος δρα υπό πίεση, καθώς έχει στη διάθεσή του ένα συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο.
- Αρχικά, βλέπουμε αν κατάφερε μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα να ολοκληρώσει την παράγραφο.
- Μετράμε πόσες προτάσεις κατάφερε να γράψει μέσα σε τρία λεπτά.
- Μετράμε πόσες λέξεις έγραψε μέσα σε αυτό το χρονικό περιθώριο και πόσες από αυτές έχουν τη σωστή ορθογραφία.
- Βλέπουμε αν το περιεχόμενο της παραγράφου είναι εντός θέματος, με αρχή μέση και τέλος και έχει χρησιμοποιηθεί το αντίστοιχο λεξιλόγιο, βάση του κειμένου που διάβασε, νωρίτερα.
- Βλέπουμε αν έχουν μπει σημεία στίξης και στη σωστή θέση και οι τόνοι.
- Αξιολογούμε τη συνολική εικόνα του μαθητή βάση στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα, κατ’ επέκταση με ποσοστά και προσδιορίζουμε τα σημεία που χρήζουν περαιτέρω ενίσχυση, ώστε ο μαθητής να μπορεί να δομεί μια παράγραφο, με τον σωστό τρόπο.