Τα παιδάκια μας έμαθαν πώς να σχηματίζουν απλές προτασούλες. Τώρα θα προχωρήσουμε ένα βήμα παραπάνω και θα μάθουμε παρέα πώς να φτιάχνουμε ολόκληρη παράγραφο!
Πώς η πρόταση γίνεται παράγραφος;
Η απλή πρόταση σχηματίζεται με το υποκείμενο, το ρήμα, το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο.
Η πιο σύνθετη πρόταση σχηματίζεται με δύο υποκείμενα, δύο ρήματα, δύο αντικείμενα ή κατηγορούμενα, με επιθετικούς και επιρρηματικούς προσδιορισμούς. Ξεκινώντας, από μια τέτοια πρόταση, το παιδί μπορεί να φτάσει να γράψει μια ολόκληρη παράγραφο.
Ας δούμε, λοιπόν, τον τρόπο!
Τα υλικά που χρειαζόμαστε:
Πολύχρωμα χαρτόνια
Ένα μεγάλο λευκό χαρτόνι
Ξυλάκια παγωτού
Μαύρο μαρκαδόρο
Κόλλα
Ψαλίδι
Τι κάνουμε:
– Ξεκινάμε με την πρόταση ¨Όταν λείπει η γάτα, χορεύουν τα ποντίκια¨.
– Παίρνουμε τρία από τα πολύχρωμα χαρτόνια.
– Στο πρώτο χαρτόνι γράφουμε, με μαύρο μαρκαδόρο, τα επίθετα που σχετίζονται με τη γάτα (π.χ. άγρια, ναζιάρα, παιχνιδιάρα).
– Στο δεύτερο χαρτόνι, γράφουμε τα ρήματα που σχετίζονται με τη γάτα
(π.χ. νιαουρίζει, γλύφει, πηδάει, κοιμάται).
– Στο τρίτο χαρτόνι, γράφουμε ορισμένα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με τη γάτα (π.χ. ελαστικό σώμα, μακριά ουρά, γαμψά νύχια).
– Τα βάζουμε μέσα σε πλαίσιο, τα κόβουμε και τα τοποθετούμε μπροστά στο παιδί.
– Δίνουμε στο παιδί ένα λευκό και μεγάλο χαρτόνι.
– Στο πάνω μέρος το παιδί γράφει τον τίτλο και από κάτω σχεδιάζει ένα πλαίσιο, μέσα στο οποίο ζωγραφίζει μια γάτα και τρία ποντίκια.
– Μόλις ολοκληρώσει αυτήν τη εργασία, παίρνει τις κάρτες με τα επίθετα, τα ρήματα και τα χαρακτηριστικά και τα κολλάει κάτω από τη ζωγραφιά.
-Κάτω από τις κάρτες, το παιδί κάνει γραμμές.
– Παίρνουμε τα ξυλάκια παγωτού.
– Πάνω σε κάθε ξυλάκι γράφουμε τις εξής ερωτήσεις:
- Ποιο ζώο όταν λείπει, χορεύουν τα ποντίκια;
- Μπορείς να βρεις δύο επίθετα που το χαρακτηρίζουν;
- Μπορείς να βρεις δύο χαρακτηριστικά του;
- Τι κάνει, αυτό το ζώο;
- Πού;
- Πώς;
- Πότε;
- Γιατί;
– Τοποθετούμε μπροστά στο παιδί, το ξυλάκι με την πρώτη ερώτηση.
- Ποιο ζώο όταν λείπει, χορεύουν τα ποντίκια;
Το παιδί γράφει: – Όταν η γάτα λείπει, χορεύουν τα ποντίκια.
– Έπειτα, τοποθετούμε το ξυλάκι με τη δεύτερη ερώτηση.
- Μπορείς να βρεις δύο επίθετα που το χαρακτηρίζουν;
Το παιδί γράφει: – Όταν η παιχνιδιάρα και ναζιάρα γάτα λείπει,
χορεύουν τα ποντίκια.
– Τοποθετούμε το ξυλάκι, με την τρίτη ερώτηση.
- Μπορείς να βρεις δύο χαρακτηριστικά της;
Το παιδί γράφει: – Όταν η παιχνιδιάρα και ναζιάρα γάτα, με τα γαμψά νύχια και το ευλύγιστο σώμα λείπει, χορεύουν τα ποντίκια.
– Τοποθετούμε το ξυλάκι, με την τέταρτη ερώτηση.
- Τι κάνει, συνήθως, αυτό το ζώο;
Το παιδί γράφει: – Όταν η παιχνιδιάρα και ναζιάρα γάτα, με τα γαμψά νύχια της και το ευλύγιστο σώμα της λείπει και κοιμάται, χορεύουν τα ποντίκια.
– Τοποθετούμε το ξυλάκι με την πέμπτη ερώτηση.
Το παιδί γράφει: – Όταν η παιχνιδιάρα και ναζιάρα γάτα, με τα γαμψά νύχια της και το ευλύγιστο σώμα της λείπει και κοιμάται στο σπιτάκι της, χορεύουν τα ποντίκια.
– Τοποθετούμε το ξυλάκι με την πέμπτη ερώτηση.
Το παιδί γράφει: – Όταν η παιχνιδιάρα και ναζιάρα γάτα με τα γαμψά νύχια της και το ευλύγιστο σώμα της λείπει και κοιμάται στο σπιτάκι της, ήσυχα, χορεύουν τα ποντίκια.
– Τοποθετούμε το ξυλάκι με την έκτη ερώτηση.
Το παιδί γράφει: – Όταν η παιχνιδιάρα και ναζιάρα γάτα, με τα γαμψά νύχια της και το ευλύγιστο σώμα της λείπει και κοιμάται στο σπιτάκι της ήσυχα, το πρωί, χορεύουν τα ποντίκια.
– Τοποθετούμε το ξυλάκι με την έβδομη ερώτηση.
Το παιδί γράφει: – Όταν η παιχνιδιάρα και ναζιάρα γάτα, με τα γαμψά νύχια της και το ευλύγιστο σώμα της λείπει και κοιμάται στο σπιτάκι της ήσυχα το πρωί, γιατί είναι κουρασμένη, χορεύουν τα ποντίκια.
-Το παιδί ολοκληρώνει τις προτάσεις του πάνω στο λευκό χαρτόνι, σχηματίζοντας μια μικρή παράγραφο.
-Ενθαρρύνουμε το παιδί να προσθέσει και άλλα στοιχεία στις απαντήσεις του, ώστε να φτιάξει περισσότερες προτάσεις, οι οποίες θα συνθέσουν μια μεγαλύτερη παράγραφο.
-Ενθαρρύνουμε το παιδί να συνεχίσει την ιστορία.
Καλή διασκέδαση!