Η αλήθεια είναι πως το καθημερινό διάβασμα με το ένα παιδί δεν είναι πάντα εύκολο. Με δύο παιδιά, ταυτόχρονα, το σίγουρο είναι πως γίνεται καθημερινή μάχη, με θύματα, πολλές φορές εμάς τους γονείς διδύμων.
Αν έχουμε τα δίδυμα σε διαφορετικά δωμάτια, προφανώς τρέχουμε από το ένα δωμάτιο στο άλλο, όπου κατά τη διάρκεια της διαδρομής φωνάζουμε τα γνωστά, ¨τελειώσατε;;;¨, ¨αν δεν έχεις τελειώσει την αντιγραφή, δε σηκώνεσαι….¨, ¨εσύ πού πας;;;¨, ¨περίμενε, έρχομαι και σε εσένα….¨ , ¨μα εσύ έχεις μαθηματικά, ενώ ο αδελφός σου έχει μόνο γλώσσα…¨και πολλά άλλα!
Μπορεί, όμως, το καθημερινό διάβασμα με τα δίδυμα, ακόμα και αν βρίσκονται σε διαφορετικές τάξεις, που έχουν διαφορετικά μαθήματα, να γίνει πιο εύκολο ή ίσως πιο ουσιαστικό; Και βέβαια, μπορεί!
- Μπορούμε να φτιάξουμε στον χώρο του σπιτιού μας, μια γωνία, που θα την ονομάσουμε ¨η γωνία του διαβάσματος¨. Εξηγούμε στα παιδιά, πως αυτός θα είναι ο χώρος διαβάσματος των σχολικών μαθημάτων. Εκεί, μπορούμε να βάλουμε ένα τετράγωνο ή ένα στρογγυλό τραπέζι και πάνω εκεί, κολλάμε το καθημερινό πρόγραμμα του κάθε παιδιού. Έτσι, το κάθε παιδί θα γνωρίζει τα αυριανά του μαθήματα και θα ξέρει από πού θα ξεκινήσει να διαβάζει. Ακόμα και μόνα τους να είναι, θα ξέρουν πως αυτή η γωνία έγινε για το καθημερινό τους διάβασμα.
- Το κάθε παιδί ξεκινάει με τα πιο δύσκολα μαθήματα και ολοκληρώνει με τα πιο εύκολα. Έτσι, τελειώνει πιο γρήγορα και έχει χρόνο για παιχνίδι ή για κάποια άλλη εξωσχολική δραστηριότητα. Αν τώρα, κάποιο από τα δύο παιδιά, τελειώσει πιο γρήγορα, μπορούμε να του δώσουμε κάτι άλλο να κάνει, όπως να διαβάσει ένα εξωσχολικό βιβλίο ή να ζωγραφίσει, μέχρι να τελειώσει και το άλλο παιδί. Οπότε, γλιτώνουμε τις μεταξύ τους συγκρούσεις, όπως, γιατί ο αδελφός μου τελείωσε και εγώ όχι…, η δασκάλα του έβαλε λιγότερα μαθήματα από ό,τι η δική μου δασκάλα….., βοήθησες εκείνον περισσότερο και όχι εμένα…. και άλλα πολλά!
- Μπορούμε να τοποθετήσουμε πάνω στο τραπέζι ένα ρολόι, υπενθυμίζοντας στα παιδιά την ώρα που πρέπει να ξεκινήσουν και την ώρα που πρέπει να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους. Αυτό τα βοηθάει στην οργάνωση του χρόνου τους και να είναι πιο συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Αν κάποιο παιδί δυσκολεύεται και χρειάζεται περισσότερο τη βοήθειά μας, τότε του την προσφέρουμε, χωρίς να κάνουμε συγκρίσεις και μπορούμε να ζητήσουμε και από το άλλο παιδί να βοηθήσει.
- Αν έχουν διαφορετική ορθογραφία, βάζουμε το ένα παιδί να υπαγορεύσει στο άλλο παιδί την ορθογραφία και έπειτα, το αντίστροφο. Το κάθε παιδί κάνει από μόνο του, τυχόν διορθώσεις.
- Αν έχουν διαφορετικά κείμενα ανάγνωσης, την ώρα που διαβάζει το ένα παιδί, το άλλο παιδί μπορεί να διαβάσει το δικό του κείμενο από μέσα του, μέχρι να έρθει η δική του η σειρά. Έπειτα, κάνει ακριβώς το ίδιο και το άλλο παιδί. Οπότε, η ανάγνωση γίνεται περισσότερο από μία φορά. Αν υπάρχει θέμα συγκέντρωσης, τότε καλύτερα, όταν διαβάζει το ένα παιδί, το άλλο παιδί να περιμένει τη σειρά του.
- Στο μάθημα της Ιστορίας, το ένα διαβάζει και το άλλο ακούει και το αντίθετο. Έπειτα, γίνονται ερωτήσεις, όπου μπορούν να είναι από τα ίδια τα παιδιά, δηλαδή το ένα να ρωτάει το άλλο. Αν υπάρχουν δυσκολίες, τότε μπορούμε εμείς να τους διαβάζουμε το κείμενο και αυτά να το ακολουθούν με τον δείχτη του χεριού και τέλος να τους κάνουμε εμείς τις ερωτήσεις.
- Μπορούμε να ενισχύσουμε τους τρόπους συνεργασίας μεταξύ των δίδυμων παιδιών μας και το ένα να συμμετάσχει στο διάβασμα του άλλου, αφού είναι στην ίδια ηλικία, άρα έχουν και κοινά μαθήματα.
Ως μητέρα διδύμων, γνωρίζω πως δεν είναι εύκολο το διάβασμα δύο παιδιών ταυτόχρονα και τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά στην πράξη από ό,τι στη θεωρία. Επειδή, όμως, γνωρίζουμε τα παιδιά μας, θα βρούμε και τον τρόπο!