Τα ουσιαστικά είναι ένα από τα κλιτά μέρη του λόγου τα οποία φανερώνουν ένα πρόσωπο, ένα ζώο, ένα πράγμα και δηλώνουν ενέργεια, ιδιότητα και κατάσταση. Υπάρχουν ορισμένα ουσιαστικά, που έχουν μόνο ενικό αριθμό, όπως, ξενιτιά, οξυγόνο, χαλκός, τα κύρια ονόματα και ορισμένα ουσιαστικά που έχουν μόνο πληθυντικό αριθμό, όπως, κάλαντα, Καλάβρυτα, γεράματα, γερατιά.
Με ποιον τρόπο, μπορεί ένας μαθητής να εκπαιδευτεί σε αυτήν την κατηγορία ουσιαστικών, στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
1.Στέλνουμε στον μαθητή τη λίστα με τα ουσιαστικά που έχουν μόνο ενικό αριθμό κα με τα ουσιαστικά που έχουν μόνο πληθυντικό αριθμό.
2.Στέλνουμε στον μαθητή δύο φύλλα γραφής. Το 1ο φύλλο γραφής είναι χωρισμένο σε τρεις στήλες. Στην πρώτη στήλη, ο μαθητής αντιγράφει τα ουσιαστικά που έχουν μόνο ενικό αριθμό. Ο μαθητής τα διαβάζει και τα μαθαίνει απ’ έξω. Στη μεσαία στήλη, ο μαθητής γράφει τα ουσιαστικά από μνήμης. Κατόπιν, κάνει αυτοδιόρθωση. Στην τρίτη στήλη, γράφει τις λέξεις που έχει κάνει λάθος. Ακολουθεί την ίδια διαδικασία και με τα ουσιαστικά που έχουν μόνο πληθυντικό αριθμό.
3.Δίνουμε στον μαθητή την οδηγία να έχει έναν δίσκο με άμμο ή με ρύζι ή με φακή και το 2ο φύλλο γραφής. Του εξηγούμε πως αυτά θα τα χρησιμοποιήσουμε στις λέξεις που συνεχίζει να κάνει ορθογραφικά λάθη. Δίνονται οι εξής οδηγίες:
- Ο μαθητής ιχνηλατεί τη λέξη που έχει κάνει λάθος στον δίσκο με την άμμο ή το ρύζι ή τη φακή, λέγοντας ταυτόχρονα την ονομασία του κάθε γράμματος.
- Ο μαθητής παίρνει το 2ο φύλλο γραφής, το οποίο είναι και αυτό χωρισμένο σε 3 στήλες. Στην πρώτη στήλη, γράφει το ουσιαστικό και το διαβάζει. Στη δεύτερη στήλη γράφει τον αριθμό των συλλαβών της λέξης και γράφει την κάθε συλλαβή στον αέρα (sky writing) και μετά ολόκληρη τη λέξη. Στην τρίτη στήλη, γράφει μια πρόταση με αυτό το ουσιαστικό.
- Ο μαθητής γράφει στον δίσκο όλες τα ουσιαστικά που έχουν μόνο ενικό ή πληθυντικό αριθμό, από μνήμης.
4.Στέλνουμε στον μαθητή φύλλα εργασίας για εξάσκηση, όπως προτάσεις που πρέπει να κυκλώσει τα ουσιαστικά που έχει μάθει ή προτάσεις που πρέπει να συμπληρώσει τα κατάλληλα ουσιαστικά ή κρυπτόλεξα όπου πρέπει να βρει και να κυκλώσει τα ουσιαστικά.
5.Στην αρχή του επόμενου μαθήματος, ζητάμε από τον μαθητή να μας γράψει από μνήμης τα ουσιαστικά που έχουν μόνο ενικό ή πληθυντικό αριθμό.