Καθώς τα παιδιά βρίσκονται κοντά στο τέλος της πρωτοβάθμιας σχολικής ζωής τους, οι γονείς καλούνται να πάρουν αποφάσεις σχετικά με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όποιες και αν είναι οι αποφάσεις που έχετε πάρει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι ξανά μια νέα κατάσταση με νέες προκλήσεις για τα παιδιά, και γι’ αυτό θα πρέπει να επανεξετάσετε όλες τις επιλογές σας. Η μεγάλη διαφορά σε αυτή τη φάση είναι ότι τα παιδιά είναι αρκετά μεγάλα, που σημαίνει ότι μπορείτε να ζητήσετε τη γνώμη τους και να συζητήσετε μαζί τους. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να νιώσουν ότι συμμετέχουν στην απόφαση, χωρίς όμως να είναι υπεύθυνα γι ‘αυτή.
Το θέμα του χωρισμού των παιδιών στο σχολείο μπορεί να επανεξεταστεί σε αυτή την ηλικία, όπου τα παιδιά θα έχουν ίσως και την επιλογή. Κάποιες φορές τα δίδυμα, μπαίνοντας στην εφηβεία, επιδιώκουν να είναι περισσότερες ώρες χωριστά, στην προσπάθειά τους να διαχωρίσουν τον εαυτό τους από το δίδυμο αδερφάκι τους και να προβάλουν την δική τους, ξεχωριστή προσωπικότητα. Αυτή την προσπάθειά τους οφείλουν να σεβαστούν οι γονείς και να δώσουν στα παιδιά το χώρο που χρειάζονται για να λειτουργήσουν αυτόνομα.
Σε κάθε περίπτωση, οι γονείς θα πρέπει να έχουν στο μυαλό τους ότι καλό είναι σταδιακά τα δίδυμα να ανεξαρτητοποιούνται μεγαλώνοντας, έτσι ώστε όταν τελειώσει και η δευτεροβάθμια εκπαίδευσή τους, να είναι έτοιμα να ακολουθήσουν ξεχωριστές ζωές, διατηρώντας φυσικά τον ισχυρό δεσμό μεταξύ τους.
Κάθε οικογένεια έχει διαφορετική εμπειρία από την εφηβεία των παιδιών της, όμως πράγματι σε κάποιες περιπτώσεις ορισμένα προβλήματα είναι πιο πιθανό να δημιουργηθούν με τα δίδυμα ή τα τρίδυμα. Η διαφορά στην σωματική ανάπτυξη μεταξύ αγοριών και κοριτσιών γίνεται πιο αισθητή σε αυτή την ηλικία, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει εντάσεις στα διζυγωτικά δίδυμα διαφορετικού φύλου. Αλλά ακόμη και στα δίδυμα του ιδίου φύλου, τυχόν διαφορές στην ανάπτυξη μπορεί να δημιουργήσουν πίεση στο ένα από τα δίδυμα που υστερεί, γιατί τα δίδυμα έχουν μάθει να συγκρίνουν πάντα τους εαυτούς τους με το αδερφάκι τους.
Η είσοδος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και κατ’ επέκταση στην εφηβεία είναι μια ιδιαίτερη κατάσταση που απαιτεί από τους γονείς υπομονή και ψυχραιμία, αλλά κυρίως θετική διάθεση και συζήτηση με τα παιδιά.