Η πιο όμορφη στιγμή της ημέρας, η ώρα που τα παιδιά μας γυρίζουν σπίτι από το σχολείο, μπορεί κάποιες φορές να μετατραπεί σε ώρα σύγκρουσης και απόγνωσης για την οικογένεια. Οι γονείς με δύο ή περισσότερα παιδιά στην ίδια τάξη νιώθουν συχνά αυτή την απόγνωση να πολλαπλασιάζεται.
Η καλή οργάνωση καθώς και κάποιοι στρατηγικοί χειρισμοί μπορούν να βοηθήσουν παιδιά και γονείς να ξεπεράσουν τους «υφάλους» της μελέτης πιο αποτελεσματικά.
Πριν τη μελέτη…
- Φροντίζουμε τα παιδιά να κοιμούνται αρκετές ώρες το βράδυ (περίπου 9-10) για να είναι ξεκούραστα ώστε να μαθαίνουν ευκολότερα και γρηγορότερα
- Επιτρέπουμε στο κάθε ένα από τα δίδυμα, επιστρέφοντας από το σχολείο και πριν ξεκινήσει τη μελέτη του, να έχει το είδος της ρουτίνας που του ταιριάζει. Έτσι ένα παιδί μπορεί να έχει ανάγκη από σωματική εκτόνωση ώστε να μπορέσει μετά να συγκεντρωθεί, άλλο μπορεί να έχει ανάγκη από χαλάρωση και άλλο να ξεκινάει τη μελέτη του αμέσως μετά την επιστροφή του.
- Σεβόμαστε την επιλογή τους, αρκεί να είναι λειτουργική για αυτά
Περιβάλλον μελέτης
- Επιλέγουμε ένα συγκεκριμένο και ευχάριστο χώρο για μελέτη για κάθε ένα από τα δίδυμα γιατί συνήθως το ένα διασπά το άλλο
- Φροντίζουμε ο χώρος να είναι άνετος, τακτοποιημένος, με καλό φωτισμό και απαλλαγμένος από ερεθίσματα (π.χ. τηλεόραση)
- Εφοδιάζουμε το χώρο με όλα τα απαραίτητα για τη μελέτη τους (τετράδια, μολύβια, γόμες, ξύστρες κτλ.)
- Προσπαθούμε να μην υπάρχει τίποτα άλλο πάνω στο γραφείο ή στο τραπέζι που διαβάζουν εκτός από τα απαραίτητα, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή τους
Κατά τη διάρκεια της μελέτης
- Βοηθάμε τα μικρότερα παιδιά στην οργάνωση και τη διαδικασία της μελέτης
- Υπολογίζουμε το χρόνο της μελέτης για το κάθε ένα από τα δίδυμα με βάση τους ρυθμούς του κάθε ενός ξεχωριστά
- Συμφωνούμε με το κάθε παιδί ξεχωριστά, σε ένα λογικό χρονικό όριο (σε συμφωνία με τον εκπαιδευτικό της τάξης) στο οποίο υπολογίζουμε ότι θα έχει τελειώσει η εργασία του
- Τα παροτρύνουμε να ξεκινούν από τα πιο δύσκολα μαθήματα που θα πάρουν περισσότερο χρόνο
- Προτείνουμε να κάνουν μικρά διαλείμματα ανάμεσα στα μαθήματα (5-10 λεπτά) αν τα χρειάζονται
- Τα ενθαρρύνουμε να χρησιμοποιούν αναλογικό ρολόι, εξηγώντας τους, ακόμα και όταν δεν ξέρουν την ώρα, πού αναμένεται να είναι ο δείκτης όταν ολοκληρώνουν κάθε κομμάτι της μελέτης τους
- Προσπαθούμε σταδιακά τα παιδιά να μελετούν μόνα τους και να δίνουμε τη βοήθεια μας όταν είναι πραγματικά απαραίτητη
- Τα ενθαρρύνουμε να τοποθετούν τα βιβλία για την επόμενη μέρα στη τσάντα τους αμέσως μετά το διάβασμα
Επιδόσεις
- Το να έχουμε παιδιά την ίδια χρονική περίοδο στην ίδια τάξη έχει περισσότερες πιθανότητες να οδηγήσει τόσο εμάς όσο και εκείνα στην παγίδα της σύγκρισης!
- Εξηγούμε στα παιδιά, που έχουν διαφορετικούς εκπαιδευτικούς και παραπονιούνται για τη διαφορά στην ποσότητα της ύλης, ότι ο κάθε εκπαιδευτικός έχει τον τρόπο του και αποφεύγουμε να καταλήγουμε σε συμπεράσματα για το ποιος από τους δύο είναι καλύτερος
- Αναμένουμε, αποδεχόμαστε και σεβόμαστε τη διαφορετικότητα στις επιδόσεις, το ρυθμό και την προσωπικότητα των παιδιών μας
- Συζητάμε και μαζί τους ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί
- Ασκούμαστε στο να μπορούμε να εντοπίσουμε τα δυνατά σημεία σε κάθε ένα από τα δίδυμα παιδιά μας
- Μπορούμε κάποιες φορές να ενθαρρύνουμε τα δίδυμα που έχουν καλή σχέση να βοηθήσουν το ένα το άλλο σε κάποια μαθήματα, να υπαγορεύσουν το ένα στο άλλο την ορθογραφία κτλ., εφόσον αυτό είναι αποδοτικό και ευχάριστο και για τα δύο
- Αποφεύγουμε γενικά να βάζουμε στα παιδιά επιπλέον εργασία
- Θυμόμαστε ότι κύριοι στόχοι μας πρέπει να είναι τα παιδιά να αναπτύξουν πρωτοβουλία, συνέπεια, οργανωτικότητα και να αγαπήσουν τη μάθηση
- Ενθαρρύνουμε κάθε προσπάθεια ακόμα και αν το αποτέλεσμα δεν είναι το αναμενόμενο
Μετά τη μελέτη
- Επιδιώκουμε τα παιδιά να έχουν αρκετό ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι
- Αποφεύγουμε να τα φορτώνουμε με πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες
- Φροντίζουμε να έχουμε λίγο ελεύθερο χρόνο ξεχωριστά για το κάθε ένα από τα παιδιά, όποτε αυτό είναι δυνατό!
Από την Ευδοξία Δουδωνή, Εκπαιδευτική Ψυχολόγο