Η εφηβεία είναι μια περίοδος που μπορεί να χαρακτηριστεί από τη συναισθηματική αστάθεια, από την έντονη επιθυμία απομάκρυνσης από τους γονείς και από τη συνεχόμενη ανάγκη ανεξαρτητοποίησης. Στον τομέα της εκπαίδευσης, συνήθως οι έφηβοι δείχνουν μεγάλη διάθεση για μάθηση.
Ειδικά σε δίδυμα αδέλφια έχει παρατηρηθεί πως είτε βρίσκονται στην ίδια τάξη είτε σε διαφορετική, πάντα ο ένας βοηθάει τον άλλον στις σχολικές υποχρεώσεις. Οι μαθησιακές δυσκολίες, που ενδέχεται να παρουσιάσουν, οφείλονται κυρίως, στον ασταθή χαρακτήρα των εφήβων και στις ενδοοικογενειακές σχέσεις. Αν κάποιος έφηβος διαγνωστεί με δυσλεξία, το πιθανότερο είναι να την είχε ήδη, από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, απλά να μην είχε παρατηρηθεί από το γονιό ή το δάσκαλο. Παρακάτω, παρουσιάζονται κάποιες προτάσεις για το πως οι γονείς διδύμων μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους, όταν ένα από τα δύο έχει διαγνωστεί με δυσλεξία.
Προτάσεις αποκατάστασης για δίδυμα με δυσλεξία στην εφηβεία Πρώτα από τα αρμόδια ΚΕΔΔΥ (Kέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης), εφόσον παρατηρηθεί πως κάποιο από τα δίδυμα αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες, γίνεται μια γενική αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών. Η ενημέρωση για το σκοπό αξιολόγησης γίνεται και στα δύο παιδιά, έτσι ώστε να μην αισθανθεί κανείς από τους δύο μειονεκτικά. Αν διαγνωστεί η δυσλεξία, ο γονιός ενημερώνει τα δίδυμα για την κατάσταση, καθώς και για το πρόγραμμα αποκατάστασης με κάποιον θεραπευτή και συζητά μαζί τους ό,τι τους απασχολεί ή τους προβληματίζει. Πολλές φορές στα δίδυμα, ο έφηβος που δεν αντιμετωπίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία μπορεί να εκφράσει πολύ πιο έντονα και αρνητικά συναισθήματα σε σχέση με τον αδελφό του που έχει διαγνωστεί με δυσλεξία. Γι’ αυτό το λόγο ο γονιός ζητάει και από τους δύο τη συμμετοχή τους στην πορεία του προγράμματος αποκατάστασης και αποθαρρύνει τον όποιο ανταγωνισμό ή την όποια μορφή σύγκρισης. Υπάρχει, βέβαια, και η πλήρης συνεργασία του γονιού με τον θεραπευτή. Ο θεραπευτής, πριν την έναρξη του προγράμματος, συζητάει με τον έφηβο για τον σκοπό του προγράμματος αποκατάστασης, ετοιμάζουν μαζί το πλάνο της συνεδρίας και στο τέλος καταγράφουν όλα όσα έμαθε ο έφηβος και ο θεραπευτής απαντάει σε τυχόν ερωτήσεις. Αν συμφωνήσουν και τα δύο αδέλφια, μπορούν μαζί να ξεκινήσουν το πρόγραμμα αποκατάστασης στις πρώτες συνεδρίες. Είναι σημαντικό, γιατί δίνεται η ευκαιρία στον έφηβο που δεν έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία να κατανοήσει πλήρως αυτό που συμβαίνει στον δίδυμο αδελφό του και να προσφέρει με σύνεση την όποια βοήθεια. Ο γονιός μπορεί να βρει βιβλία που αντιστοιχούν στην ηλικία των έφηβων διδύμων. Πρέπει να είναι ευχάριστα και στο τέλος να αφήνουν ένα ηθικό δίδαγμα. Πολλές φορές οι έφηβοι συμπάσχουν με τον ήρωα του βιβλίου, προβληματίζονται, συζητούν και βρίσκουν λύσεις για το πρόβλημα του ήρωα που μπορεί να αφορά και τους ίδιους. Είναι μια καλή πρόταση αποκατάστασης της ανάγνωσης που μπορούν να συμμετέχουν και τα δύο αδέλφια. Με τη χρήση του υπολογιστή, ο έφηβος γράφει ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής του. Με το σύστημα ‘spelling and grammar’ γίνεται η διόρθωση των λέξεων και ο έφηβος αντιγράφει διορθωμένο, πλέον, το κείμενο στο τετράδιό του, προσέχοντας τις λέξεις που έκανε λάθος. Έπειτα, ο έφηβος με την εποπτεία του γονιού και τη βοήθεια του δίδυμου αδελφού του, φτιάχνει μια καρτέλα γράφοντας τις λέξεις που έκανε λάθος. Τέλος, με τις λέξεις της καρτέλας αναπτύσσει ένα θέμα που τον απασχολεί ιδιαίτερα ή κάτι που θα ήθελε να συζητήσει με τον αδελφό του. Συνήθως, όταν ο έφηβος γράφει κάποιο θέμα που τον απασχολεί ή τον προβληματίζει, το αναπτύσσει με μεγαλύτερη όρεξη, με πλούσιο λεξιλόγιο και είναι πιο προσεκτικός στην ορθογραφία των λέξεων. Είναι μια καλή πρόταση για την αποκατάσταση της ορθογραφίας και της γραφής. Αν ο έφηβος αντιμετωπίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία στα μαθηματικά, το πρόγραμμα αποκατάστασης ξεκινάει όπως σ’ ένα παιδί του Δημοτικού. Ο έφηβος δεν πρέπει να έχει κενά στις μαθηματικές πράξεις. Μόλις, εμπεδωθεί η χρησιμότητα της κάθε πράξης, τότε ο έφηβος ξεκινάει να δουλεύει πολύ τις μαθηματικές πράξεις μέσα από τα προβλήματα. Ο ρόλος της οικογένειας στη διδασκαλία εφήβου με δυσλεξία πρέπει να είναι υποστηρικτικός. Ακόμα και σε δίδυμα αδέλφια, που ο ένας δεν αντιμετωπίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία, μπορεί να προσφέρει με ιδιαίτερο ενθουσιασμό τη βοήθειά του με την προϋπόθεση βέβαια, πως δε θα καλύπτει εκείνος τις σχολικές υποχρεώσεις του δυσλεκτικού αδελφού του. Με την κατάλληλη, λοιπόν, καθοδήγηση και με την απεριόριστη αγάπη απ’ την οικογένεια, ο έφηβος με δυσλεξία μπορεί να προχωρήσει στη ζωή του και να εκπληρώσει τους στόχους του, χωρίς η δυσλεξία του να αποτελέσει εμπόδιο.