Οι αναμειγμένες προτάσεις είναι οι προτάσεις, όπου οι λέξεις είναι ανακατεμένες και ο μαθητής χρειάζεται να τις βάλει σε σειρά, ώστε να φτιάξει μια δομημένη πρόταση. Για να το καταφέρει αυτό, χρειάζεται να γνωρίζει τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα, ώστε να διασφαλιστεί η σαφήνεια της πρότασης και να αποδοθεί η έννοια της με τον καλύτερο τρόπο. Έτσι, ενισχύεται η παραγωγή του γραπτού λόγου, καθώς όταν ένας μαθητής μάθει να γράφει δομημένες προτάσεις, χρησιμοποιώντας τα αντίστοιχα γραμματικά φαινόμενα και τη σωστή σύνταξη, μπορεί να γράφει και να εμπλουτίζει παραγράφους και κείμενα.
Με ποιον τρόπο μπορεί ο μαθητής να διδαχθεί τις αναμειγμένες προτάσεις, στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
1.Στέλνουμε στον μαθητή τις προτάσεις με τις οποίες θα δουλέψουμε.
Για παράδειγμα, Ο Μιχάλης ταΐζει τον σκύλο.
Η Χριστίνα έφαγε το πράσινο μήλο.
2.Στέλνουμε στον μαθητή, κάρτες με σχήματα, όπου το κάθε σχήμα αντιστοιχεί σε ένα μέρος του λόγου.
Για παράδειγμα, το πράσινο τετράγωνο είναι για το άρθρο, η κίτρινη γραμμή για το ουσιαστικό, το καφέ ζίκ-ζάκ, για το ρήμα, το μοβ ορθογώνιο για το επίθετο και το κόκκινο πολύγωνο για την τελεία.
3.Στέλνουμε στον μαθητή τη θεωρεία για το συντακτικό, που χρησιμοποιείται στις προτάσεις.
Για παράδειγμα, σε δύο μεγάλες μαύρες γραμμές, βάζουμε τα σχήματα, όπως, για τις συγκεκριμένες προτάσεις, έναν κύκλο, που είναι για το κεφαλαίο, μια κίτρινη γραμμή, που είναι για το ουσιαστικό, ένα καφέ ζίκ – ζάκ που είναι για το ρήμα, ένα πράσινο τετράγωνο που είναι για το άρθρο, ένα μοβ ορθογώνιο που είναι για το επίθετο και μια κίτρινη γραμμή, που είναι για το ουσιαστικό. Σε αυτό το σημείο, του εξηγούμε σε κάθε πρόταση, ποια λέξη είναι το Υποκείμενο, ποια λέξη είναι το ρήμα, ποια είναι το αντικείμενο και ποια, ο επιθετικός προσδιορισμός.
4.Ζητάμε από τον μαθητή να διαβάσει τις προτάσεις και να κάνει σύνταξη.
5.Στέλνουμε στον μαθητή τα σχήματα, γράφοντας τις λέξεις μέσα.
6.Ζητάμε από τον μαθητή να σχεδιάσει μια μεγάλη μαύρη γραμμή και πάνω σε αυτήν να κολλήσει τα σχήματα με τις λέξεις, με τη σειρά, ώστε να σχηματιστούν οι προτάσεις.
7.Αφού κολλήσει τα σχήματα, με τις λέξεις, κάνει τη σύνταξη προτάσεων.
- Γράφει τις προτάσεις από μνήμης.
9.Για εξάσκηση, στέλνουμε στον μαθητή λέξεις μέσα στα αντίστοιχα σχήματα, ανακατεμένες και ζητάμε από τον μαθητή, να τις βάλει σε σειρά, ώστε να σχηματιστούν ολοκληρωμένες και δομημένες προτάσεις.
Για την παραγωγή του Γραπτού Λόγου, είναι πολύ σημαντικό για τον μαθητή, κυρίως για εκείνον που αντιμετωπίζει δυσκολίες, να εξασκείται καθημερινά με στις αναμειγμένες προτάσεις. Μπορεί να εξασκηθεί και σε φύλλα εργασίας, όπου, οι λέξεις είναι μέσα σε πλαίσια, τα οποία τα κόβει και ακολουθώντας τα βήματα σύνταξης προτάσεων (Υποκείμενο, Ρήμα, Αντικείμενο ή Κατηγορούμενο ή Υποκείμενο, Ρήμα, Επιθετικός Προσδιορισμός, Αντικείμενο ή Κατηγορούμενο), κολλάει τα πλαίσια με τις λέξεις στη σωστή σειρά, κάνοντας ταυτόχρονα και γραμματική αναγνώριση.