Η εφηβεία είναι μια ξεχωριστή περίοδος για όλα τα παιδιά, συνήθως με πολλές ανησυχίες, ανατροπές και εντάσεις. Στην περίπτωση των διδύμων, όπως φυσικά και σε όλες τις προηγούμενες φάσεις, έτσι και στην εφηβεία χρειάζεται προσοχή ώστε τα δίδυμα να αυτονομηθούν σωστά και να εξελιχθούν σε δύο ξεχωριστούς ενήλικες.
Ενώ στο δημοτικό ήταν πολύ ωραίο να είναι τα παιδιά το επίκεντρο της προσοχής ως δίδυμα, τώρα ισχύει το αντίθετο. Στην εφηβεία ο αναπτυξιακός στόχος είναι τα παιδιά να αυτονομηθούν από τους γονείς, να ταυτιστούν με φίλους, και το σημαντικότερο, να δημιουργήσουν την ξεχωριστή τους ταυτότητα. Συνήθως σε αυτή τη φάση, τα δίδυμα αδέλφια θέλουν από μόνα τους να ξεχωρίσουν από το αδελφάκι τους (εκτός από λίγες εξαιρέσεις).
Οι έφηβοι, στην προσπάθεια τους να βρουν την ταυτότητά τους επαναστατούν ενάντια στους γονείς τους: με προκλητικές απόψεις και γλώσσα, περίεργο – προκλητικό ντύσιμο, περίεργες και διαφορετικές από τις μέχρι τώρα επιλογές φίλων ή περίεργη συμπεριφορά που δυσαρεστεί το μπαμπά και τη μαμά τους.
Συχνά οι έφηβοι δίδυμοι επαναστατούν και ενάντια στο να είναι δίδυμοι καθώς προσπαθούν να προσδιορίσουν τον εαυτό τους ως ξεχωριστό άτομο και να είναι αποδεκτοί από τους φίλους τους. Συχνά υιοθετούν συμπεριφορά ή εμφάνιση που είναι ακριβώς η αντίθετη από το αδελφάκι τους για να ξεχωρίσουν. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα όταν ως τώρα δεν είχε δοθεί η ευκαιρία στα δίδυμα να εκφράσουν την ατομικότητα και μοναδικότητά τους.
Υπάρχουν βέβαια κάποιοι κίνδυνοι που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας.
Σε κάποιες περιπτώσεις, οι δίδυμοι έβηβοι για να βρουν την ταυτότητά τους, μπορεί να εμπλακούν σε επικίνδυνες και ακραίες συμπεριφορές και εμφανίσεις. Επίσης, τυχόν διαφορές στη σωματική ανάπτυξη (π.χ. περίοδος, στήθος, τριχοφυΐα, βάρος, ύψος κλπ.) μπορεί να δημουργήσουν ανταγωνισμό και ένταση στη σχέση των παιδιών και χρειάζονται κατανόηση, στήριξη και ενθάρρυνση από τους γονείς και το κονωνικό περιβάλλον.
Διαφορές στην κοινωνικότητα και στη δημοτικότητα που μπορεί να υπάρχουν μεταξύ των δύο αδελφών, χρειάζονται αποδοχή. Δεν πρέπει να πιέσουμε ούτε το δημοφιλές αδελφάκι να παίρνει το άλλο μαζί του αλλά ούτε και το άλλο να ακολουθεί το δημοφιλές, αν δεν το θέλει! Επίσης, διαφορετικές ακαδημαϊκές επιδόσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε εισαγωγή σε διαφορετικά Πανεπιστήμια μπορεί να δημουργήσουν κάποια θέματα μεταξύ των διδύμων, όπως ανταγωνισμό ή σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη προσωρινή απομάκρυνση του ενός από τον άλλο.
Κάποιες φορές ο αποχωρισμός των διδύμων ενόψει της πανεπιστημιακής ζωής είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα για τα ίδια τα δίδυμα αλλά και για όλη την οικογένεια. Ιδίως στις περιπτώσεις που τα δίδυμα δεν έχουν μάθει να χωρίζονται και να λειτουργούν σαν μονάδα από μικρά παιδάκια, ο αποχωρισμός αυτός είναι ιδιαίτερα επώδυνος και σκληρός και προκαλεί θλίψη σε όλη την οικογένεια. Σε κάποιες πιο σπάνιες περιπτώσεις έχει παρατηρηθεί ότι δίδυμα που έχουν αναγκαστεί να χωριστούν για πρώτη φορά ενόψει της πανεπιστημιακής τους ζωής, δεν έχουν καταφέρει – και οι δύο ή πιο συχνά αυτός που είναι ο πιο «αδύναμος» ή «εξαρτημένος» μέσα στη σχέση – να ισορροπήσουν και να ενταχθούν στο νέο κοινωνικό τους περιβάλλον.
Πάντως όσον αφορά στην ίδια τη σχέση των διδύμων, στις πιο συχνές περιτπώσεις, αν το ένα αδελφάκι υιοθετήσει προβληματική και κακή συμπεριφορά, το άλλο συχνά θα το προστατέψει από το να το αποκαλύψουν οι γονείς. Αυτό συμβαίνει γιατί τα δίδυμα είναι ιδιαίτερα αφοσιωμένα το ένα στο άλλο.
Αυτό που είναι τέλος ιδιαίτερα σημαντικό να θυμόμαστε ως γονείς διδύμων είναι ότι τα δίδυμα που είχαν την ευκαιρία να νιώσουν μοναδικά (αντί για μισό των διδύμων) έχουν λιγότερες πιθανότητες να είναι κολλημένα μεταξύ τους ή να επαναστατήσουν και να διαφοροποιηθούν απόλυτα στην εφηβεία.
Από την Μάνια Ζηρίδη, Εκπαιδευτική Ψυχολόγο