Από που ξεκινούν οι δυσκολίες που πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν στα μαθηματικά; Μπορούμε να τα βοηθήσουμε παίζοντας με απλά, διασκεδαστικά παιχνίδια;
Γνωρίζατε ότι πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά, εμφανίζουν δυσκολίες στο μέτρημα, στην αλληλουχία των αριθμών και στους χρονικούς προσδιορισμούς ¨πριν¨ και ¨μετά¨;
Ο Κήπος με τους Αριθμούς είναι ένα παιχνίδι το οποίο μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό λίθο στην αντιμετώπιση των παραπάνω δυσκολιών. Είναι ένα παιχνίδι που μπορεί να φτιαχτεί με τη συμμετοχή του ενήλικα και του παιδιού και με λίγη φαντασία μπορεί να εμπλουτιστεί και να γίνει μέσο διασκέδασης αλλά και εκπαίδευσης μαζί.
Τι θα χρειαστείτε
Πλαστελίνη
Ξυλάκια παγωτού
Πολύχρωμα χαρτόνια
Κόλλα
Ψαλίδι
Σελοτέιπ
Συρραπτικό
Πώς παίζεται
- Παίρνουμε ένα μεγάλο καφέ χαρτόνι και το βάζουμε στο πάτωμα.
- Στην περίμετρο του χαρτονιού βάζουμε μπόλικη και παχιά πράσινη πλαστελίνη.
- Δίνουμε τα πολύχρωμα χαρτόνια στα παιδιά και τους ζητάμε να ζωγραφίσουν όσα περισσότερα λουλούδια θέλουν (π.χ. μαργαρίτες, παπαρούνες, τριαντάφυλλα) και να τα κόψουν.
- Στη μέση κάθε λουλουδιού, γράφουμε τους αριθμούς από το ¨0¨ έως το αριθμό που θέλουμε να διδάξουμε (π.χ. από το 0 – 20).
- Έπειτα, ζητάμε από τα παιδιά να πάρουν τα λουλούδια, να τα κολλήσουν πάνω στα ξυλάκια παγωτού και να τα τοποθετήσουν με τη σειρά στην πλαστελίνη, η οποία βρίσκεται στην περίμετρο του χαρτονιού.
- Στην αρχή βγάζουμε ένα ξυλάκι με έναν αριθμό, π.χ. το ¨6¨ και ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν ποιος αριθμός είναι πριν το ¨6¨ και ποιος αριθμός είναι μετά το ¨6¨.
- Στη συνέχεια, μπορούμε να ρωτήσουμε τα παιδιά να μας πουν ποιοι είναι οι δύο αριθμοί πριν το ¨6¨ και ποιοι είναι οι δύο αριθμοί μετά το ¨6¨.
- Έπειτα, μπορούμε να προχωρήσουμε στις πράξεις της πρόσθεσης και της αφαίρεσης.
- Δηλαδή, να ζητήσουμε από τα παιδιά να βγάλουν από την περίμετρο το λουλούδι με τον αριθμό που δείχνει το αποτέλεσμα της πρόσθεσης
π.χ. 7+8= 15 ή της αφαίρεσης π.χ. 12-4= 8.
- Μετά, σε καφέ χαρτόνι, σχεδιάζουμε δύο μεγάλους κορμούς δέντρων και σε πράσινο χαρτόνι τη μεγάλη φυλλωσιά του δέντρου.
- Τα κόβουμε, βάζουμε ανάμεσα στους κορμούς τη φυλλωσιά και την συρράπτουμε. Μπορούμε να κολλήσουμε το δέντρο στον κήπο, ανοίγοντας τις ρίζες του, με σελοτέιπ για να είναι πιο σταθερό. Ύστερα, ανοίγουμε τρύπες στη φυλλωσιά και περνάμε συνδετήρες. Τέλος, ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν μικρά μήλα ή αχλάδια και μέσα να γράψουν τους ζυγούς και τους μονούς αριθμούς.
- Τα παιδιά παίρνουν τα φρούτα και από τη δεξιά μεριά περνούν από τους συνδετήρες εκείνα που δείχνουν τους μονούς αριθμούς και από την αριστερή μεριά εκείνα που δείχνουν τους ζυγούς αριθμούς.
Οι περισσότερες έρευνες που έχουν γίνει πάνω στο κομμάτι της ¨Δυσαριθμησίας¨, έχουν δείξει πως όταν το παιδί ασχολείται με τα μαθηματικά σε πραγματικές συνθήκες, είναι πολύ πιο εύκολο και πιο ευχάριστο για αυτό να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του. Το παιχνίδι ¨Ο Κήπος με τους αριθμούς¨ είναι ένα δημιουργικό και βιωματικό παιχνίδι, καθώς χρειάζεται η συμμετοχή κυρίως των παιδιών. Τα παιδιά είναι εκείνα που θα πρέπει να ακολουθήσουν τα βήματα για τη δημιουργία του παιχνιδιού, με τη βοήθεια του ενήλικα να το φτιάξουν και μέσα από την εφαρμογή, να το βιώσουν.