Τα δίδυμα, ιδιαίτερα τα μονοζυγωτικά, διαθέτουν τις ιδανικές συνθήκες για επιστημονική έρευνα και παρατήρηση από ειδικούς διότι μοιράζονται το ίδιο γενετικό υλικό καθώς και το ίδιο περιβάλλον ανάπτυξης. Για το λόγο αυτό πολλές θεωρίες και συμπεράσματα γύρω από την ανθρώπινη συμπεριφορά και τους παράγοντες που την επηρεάζουν βασίζονται σε έρευνες που έγιναν σε δίδυμα, που είτε μεγάλωσαν μαζί είτε χωρίστηκαν αμέσως μετά τη γέννηση τους. Σημαντικά αποτελέσματα σε θέματα που αφορούν την ανάπτυξη και εξέλιξη της προσωπικότητας και της κοινωνικής συμπεριφοράς στην παιδική και ενήλικη ζωή, απορρέουν επίσης από τη μελέτη και σύγκριση μονοζυγωτικών και διζυγωτικών διδύμων.
Η προσωπικότητα των παιδιών ξεκινά να αναπτύσσεται ήδη από τους πρώτους μήνες της κύησης των εμβρύων, όσο υπερβολικό και αν ακούγεται αυτό. Η σωματική καθώς και η ψυχολογική κατάσταση της μητέρας κατά την εγκυμοσύνη συμβάλλουν στη σωματική και ψυχική υγεία του εμβρύου, η οποία συνδέεται άμεσα με την ανάπτυξη της προσωπικότητας του. Οι γονείς παίζουν τον βασικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και λίγο αργότερα «εισβάλλουν» σταδιακά στην καθημερινότητα του παιδιού το οικογενειακό περιβάλλον, το σχολείο καθώς και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο κατά τη διάρκεια της ζωής του. Γεγονότα και λεπτομέρειες που μπορεί να θεωρούνται ασήμαντα, για ένα παιδί μπορεί να αποτελούν καθοριστικό παράγοντα της ζωής του.
Στην περίπτωση λοιπόν των διδύμων παιδιών η εξέλιξη της κάθε προσωπικότητας είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Τα δίδυμα μπορεί να έχουν πολλά κοινά εξωτερικά χαρακτηριστικά, να μοιράζονται το ίδιο γενετικό υλικό και το ίδιο οικογενειακό περιβάλλον, δεν σταματούν όμως να είναι δύο διαφορετικά παιδιά που όταν τους δοθούν οι κατάλληλες συνθήκες θα αναπτύξουν διαφορετικές προσωπικότητες.
Αυτό συμβαίνει γιατί κάθε άνθρωπος βιώνει, αντιλαμβάνεται και μεταφράζει με διαφορετικό τρόπο το κάθε γεγονός στη ζωή του. Τα βιώματα και οι εμπειρίες, ακόμα και όταν αφορούν το ίδιο ακριβώς γεγονός, έχουν για το κάθε άτομο μια ιδιαίτερη και ξεχωριστή ερμηνεία. Είναι πολύ σημαντικό για τη ζωή και την εξέλιξη των διδύμων να τους δοθεί η ευκαιρία να εξερευνήσουν και να αναπτύξουν τα δικά τους ενδιαφέροντα, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και την κλίση τους σε διάφορες δραστηριότητες. Μέσα σε αυτή τη μοναδική διαδικασία ανάπτυξης και εξέλιξης του παιδιού είναι απόλυτα λογικό να έχει και να μπορεί να εκφράσει την προσωπική του άποψη σχετικά με το ποιες δραστηριότητες το ευχαριστούν και τις απολαμβάνει περισσότερο.
Αντίθετα η διαρκής σύγκριση και η αντιμετώπιση, πρώτα από την οικογένεια και μετά από το κοινωνικό περιβάλλον, προς τα δίδυμα σαν να πρόκειται για δύο παιδιά με τις ίδιες συναισθηματικές ανάγκες και αντιλήψεις και παράλληλα η απαίτηση να έχουν την ίδια απόδοση σε όλους τους τομείς, μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και προβλήματα στα παιδιά σχετικά με το ρόλο και τις ικανότητες τους. Αυτό ασφαλώς δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να έχουν κοινές δραστηριότητες, αλλά ότι οι γονείς μέσα από την καθημερινή επαφή και επικοινωνία με τα παιδιά πρέπει να προσπαθούν να διακρίνουν και να ενισχύουν τα διαφορετικά ενδιαφέροντα των παιδιών. Με τον τρόπο αυτό τα δίδυμα θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν και να εκμεταλλευτούν δημιουργικά τα θετικά του να έχουν δίδυμο αδελφό/ή και ταυτόχρονα να αναπτύξει το καθένα μια υγιή ξεχωριστή προσωπικότητα.