Την προηγούμενη εβδομάδα εξηγήσαμε τι είναι η καθρεπτική δυσλεξία που εξηγεί γιατί ορισμένα παιδιά γράφουν ή και διαβάζουν ανάποδα, δηλαδή από τα δεξιά στα αριστέρα.
θα σας δείξω τώρα μερικές ενδεικτικές ασκήσεις που μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του καθρεπτισμού, μπορούν να γίνουν από τους ίδιους τους γονείς, αλλά με την καθοδήγηση ειδικού και μπορούν να γίνουν μέσα από παιχνίδια. Ο στόχος είναι τα παιδιά με καθρεπτισμό να εξασκηθούν στις οπτικο-χωρικές και οπτικο-κινητικές δεξιότητες, που είναι πολύ σημαντικές στην ανάγνωση και στη γραφή, αλλά και την αριθμητική.
Προτάσεις Αντιμετώπισης της Καθρεπτικής Δυσλεξίας
Για την ανάγνωση, τη γραφή και τους αριθμούς
1. Στόχος: Να μάθει τη μορφή και τον ήχο των γραμμάτων και τη μορφή και την ονομασία των αριθμών.
Παίρνουμε τα γράμματα ή τους αριθμούς που το παιδί μπερδεύει. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι: το α-ο, το ε-3, το 6-8-θ, Γ-7, ρ-9. Σχεδιάζουμε πρώτα χωριστά και μετά σε ζευγάρια τα γράμματα ή τους αριθμούς που μπερδεύει σε ένα λευκό χαρτόνι. Τα κόβουμε και τα βάζουμε μπροστά στο παιδί. Παίρνουμε π.χ. το γράμμα ‘ρ’, ζητάμε από το παιδί να μας πει τον ήχο και λέξεις που ξεκινούν ή περιέχουν μέσα το συγκεκριμένο γράμμα. Έπειτα, παίρνουμε τον αριθμό ‘9’ και ζητάμε να μετρήσει π.χ.) 9 καραμέλες.
Τέλος, δίνουμε στο παιδί τις εξής επιλογές: Μπορεί το ζευγάρι ‘ρ-9’ να το χρωματίσει με διαφορετικά χρώματα. Μπορεί να το πλάσει με πλαστελίνη. Μπορεί να βάλει κόλλα μέσα στο ‘ρ’ και στο ‘9’, να ρίξει χάντρες ή φακή, να διώξει με το χέρι του ότι δε χρειάζεται και ψηλαφίσει το γράμμα και τον αριθμό, για να δει ποιο από τα δύο εμφανίζεται. Μπορεί με βελόνα και κλωστή να ράψει το εξωτερικό του γράμματος και του αριθμού και να τα περάσει με το χέρι του, λέγοντας κάθε φορά τον ήχο του γράμματος και την ονομασία του αριθμού.
2. Στόχος: Μαθαίνω να ξεχωρίζω τα γράμματα από τους αριθμούς.
Σ’ ένα χαρτόνι λευκό σχεδιάζουμε ένα μεγάλο τσουβάλι ή μπαλόνι και μέσα γράφουμε π.χ.) το ‘8’ και το ‘θ’. Ζητάμε από το παιδί με καφέ χρώμα να χρωματίσει όλα τα ‘8’ και με πορτοκαλί χρώμα όλα τα ‘θ’. Τέλος, του ζητάμε να μετρήσει πόσες φορές χρωμάτισε τον αριθμό ‘8’ και πόσες το γράμμα ‘θ’.
3. Στόχος: Μαθαίνω να γράφω το όνομά μου.
Σ΄ ένα χαρτί Α4 γράφουμε με κεφαλαία και μεγάλα γράμματα το όνομα του παιδιού. Του ζητάμε να το προφέρει και έπειτα να το αντιγράψει. Υπάρχει η πιθανότητα, λόγω του καθρεπτισμού να το αντιγράψει λάθος. Το διορθώνουμε με διαφορετικό χρώμα και του ζητάμε να το επαναλάβει. Έπειτα, γράφουμε το όνομά του κάθετα και του ζητάμε να βρει λέξεις που ξεκινούν από τα αρχικά του ονόματός του. Τέλος, γράφουμε το όνομά του με μικρά γράμματα, κρατώντας βέβαια ως κεφαλαίο το αρχικό και του ζητάμε μα το αντιγράψει προφέροντας έναν – έναν τον ήχο των γραμμάτων.
4. Στόχος: Να μάθει να ομαδοποιεί, να μάθει τα χρώματα και τα σχήματα
Διαλέγουμε κύβους με διαφορετικά χρώματα και ζητάμε από το παιδί να τους ομαδοποιήσει, ανάλογα με το χρώμα. Π.Χ.) Το παιδί να μαζέψει μπροστά του τους κύβους με το πράσινο χρώμα. Αν θέλουμε να κάνουμε λίγο πιο δύσκολη την άσκηση μπορούμε να βρούμε ή να φτιάξουμε διάφορα σχήματα, όπως τετράγωνα, τρίγωνα, ορθογώνια και να ζητήσουμε από το παιδί να ομαδοποιήσει πρώτα τα σχήματα, π.χ. ) να βάλει στην άκρη όποια σχήματα έχουν την μορφή του τετραγώνου και έπειτα να τα ομαδοποιήσει ανάλογα με το σχήμα και το χρώμα, π.χ.) να βάλει στην άκρη τα κόκκινα τετράγωνα.
5. Στόχος: Να μάθει να συναρμολογεί και να μάθει τις έννοιες του χώρου, όπως πάνω-κάτω, αριστερά – δεξιά.
Παίρνουμε puzzles και lego, ανάλογα με την ηλικία που βρίσκεται το παιδί και το βοηθούμε, ακολουθώντας τις οδηγίες, να τα συναρμολογήσει για να δει αυτό που μπορεί να δημιουργηθεί. Παράλληλα, μπορούμε να ξεκινήσουμε συζήτηση, όπως:
-Ποιο κομμάτι θα βάλουμε δεξιά; ή -Ποιο κομμάτι θα βάλουμε κάτω; Τι πιστεύεις πως θα σχηματιστεί; -Μπορείς να περιγράψεις αυτό που έφτιαξες;
Όπως, αναφέραμε η καθρεπτική ή κατοπτρική δυσλεξία εμφανίζεται περίπου στην ηλικία των 5 χρονών και ολοκληρώνεται περίπου στην ηλικία των 7 χρονών. Ως ένα σημείο είναι φυσιολογικό ένα παιδί να παρουσιάσει καθρεπτισμό σε γράμματα και αριθμούς, που μπορεί με το χρόνο να ξεπεραστούν από μόνα τους. Όμως, αν ένα παιδί, με το χρόνο και την εξάσκηση από το σχολείο, επιμένει στα χαρακτηριστικά του καθρεπτισμού, καλό είναι ο γονιός να συμβουλευτεί κάποιον ειδικό, καθώς ο καθρεπτισμός αποτελεί προάγγελο της δυσλεξίας.