Πριν από μερικές μέρες διάβασα ένα άρθρο μιας Αμερικανίδας Blogger που έλεγε ότι προβληματιζόταν για το τι θα μπορούσε να ρωτάει το δεκάχρονο παιδί της κάθε μεσημέρι, όταν επιστρέφει απ’ το σχολείο, με σκοπό να παίρνει απάντηση! Πόσες φορές έχω κάνει την ίδια σκέψη… Θα μου πείτε, καλά ποιο είναι το πρόβλημα; Ακούστε λοιπόν!
Η μαμά μπαίνει στο αυτοκίνητο και ρωτάει με ενθουασιασμό “Αγάπη μου, πώς ήταν η μέρα σου σήμερα;” – “Καλά…”, απαντάει το παιδί κοφτά και αδιάφορα, βάζοντας φρένο στη μαμά για να μην συνεχίσει τις ερωτήσεις. Νομίζω ότι στους περισσότερους γονείς συμβαίνει κάτι αντίστοιχο…
Στη δική μου περίπτωση, η αλήθεια είναι ότι έχω περισσότερες πιθανότητες να πάρω μια απάντηση από κάποιον, γιατί απ’ το σχολείο επιστρέφω με τέσσερα παιδιά, τα τρία δικά μου και τον ανηψιό μου. Και πράγματι τα μικρά που είναι τριών, συνήθως έχουν διάθεση να μοιραστούν μαζί μου τραγούδια, αστεία και όλα τα πολύ ευχάριστα πράγματα που κάνουν τα παιδιά στον παιδικό σταθμό.
Τα δίδυμα αγόρια μου όμως μεγαλώνοντας δεν έχουν την ίδια διάθεση να μου πουν πως περάσαν και τι έκαναν στο σχολείο. Άρχισα να προβληματίζομαι λοιπόν γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό και συνειδητοποίησα πως τα παιδιά έχουν δίκιο! Επιστρέφουν στο σπίτι μετά από οκτώ ώρες στο σχολείο, από τις οποίες έκαναν κυρίως μαθήματα και λιγότερο πια παιχνίδι… Φανταστείτε να γυρνάμε εμείς απ’ τη δουλειά και με το που μπαίνουμε στο σπίτι να μας ανακρίνει κάποιος σχετικά με την επαγγελματική μας απόδοση… μάλλον δεν θα μας άρεσε!
Άρα λοιπόν το πρόβλημα είναι δικό μου. Είναι πολύ λογικό να θέλουν να ξεφύγουν λίγο και να αλλάξουν παραστάσεις, να ξεκουραστούν αντί να απαντούν κάθε μέρα στη συνηθισμένη ερώτηση “Πώς πέρασατε σήμερα στο σχολείο;” “Tι κάνατε στα μαθήματα;” “Πώς πήγατε σήμερα στην ορθογραφία” και άλλες τέτοιες βαρετές μαμαδίστικες ερωτήσεις.
Από την άλλη είναι λογικό και πολύ χρήσιμο, θεωρώ, για τους γονείς να μαθαίνουν πράγματα για τα παιδιά τους, θέματα που τους απασχολούν, καινούρια πράγματα και δραστηριότητες που γνωρίζουν και τους άρεσαν, φιλίες που δημιουργούνται. Και καλώς ή κακώς το “πώς περάσατε σήμερα στο σχολείο;” είναι η αρχή μιας συζήτησης… Μιας συζήτησης όμως που δεν ξεκινάει καλά, δεν δίνει κίνητρο για απάντηση, δεν δημιουργεί ενθουσιασμό.
Αυτό λοιπόν που σκέφτηκα και έχω ήδη εφαρμόσει – μπορώ να πω με ικανοποιητικά αποτελέσματα – είναι το εξής. Συνεχίζω να τους βομβαρδίζω με ερωτήσεις (τι να κάνω, κάτι πρέπει να μάθω κι εγώ!), αλλά πιο ευχάριστες, πιο παιχνιδιάρικες, πιο ανάλαφρες. Και αν τελικά η συζήτηση τραβήξει, τότε στο τέλος κάτι μπορεί να μάθω και για τα πιο “βαρετά”…
Αν αντιμετωπίζετε κι εσείς το ίδιο πρόβλημα, τότε κάντε κι εσείς αυτή την προσπάθεια, μπορεί να έχει αποτέλεσμα. Αυτή είναι η λίστα με τις 10 καλύτερες ερωτήσεις που τραβούν το ενδιαφέρον για απάντηση.
1. Πώς πήγε σήμερα η προπόνηση; – (Number 1 για τις μέρες που έχουν ποδόσφαιρο! Η διάρκεια της απάντησης κυμαίνεται από 3-6 λεπτά, πολλές φορές ακολουθεί και περιγραφή των φάσεων.)
2. Τι κάνουν οι φίλοι σας; (Συνήθως απαντούν ευχάριστα την ερώτηση, μου λένε τα αστεία που κάνουν, αν κάποιο παιδί δεν ήρθε γιατί είναι άρρωστο, τι έχουν κανονίσει για το Σαββατοκύριακο με τους φίλους τους)
3. Ποιο είναι το πιο αστείο πράγμα που έγινε σήμερα στο σχολείο; (Εκεί ξεκινάει ένας μοναδικός διάλογος μεταξύ τους, με τα όποια αστεία έκανε ο καθένας στην τάξη του και καταλήγουν να γελάνε μεταξύ τους.. Τι ακούνε οι δάσκαλοι, σκέφτομαι συνήθως…)
4. Ποιο είναι το πιο δύσκολο πράγμα που μάθατε σήμερα στο σχολείο; (Αυτή η ερώτηση παγίδα έχει αποτέλεσμα, συνήθως παίρνω απάντηση για κάποιο μάθημα που ήταν δύσκολο, την ορθογραφία που είχε κάποια λάθη, τι τους αρέσει περισσότερο κ.α.)
5. Πώς πέρασατε σήμερα στα διαλείμματα; Βρεθήκατε μεταξύ σας; Με ποιους φίλους σας παίξατε; (Εύκολη ερώτηση, παίρνεις πολλές πληροφορίες για τα δίδυμα που βρίσκονται σε διαφορετικό τμήμα σχετικά με τις φιλίες και την προσωπική τους κοινωνικοποίηση)
6. Έφερε σήμερα κάποιο παιδί κάτι ιδιαίτερο για φαγητό / σνακ, για πείτε καμιά ιδέα που σας άρεσε; (Από αυτή την ερώτηση παίρνεις πολλές απαντήσεις… αν έφαγαν αυτά που τους έβαλες, αν τα έφαγε κάποιος άλλος, αν τα πέταξαν, αν “ζητιάνεψαν” το φαγητό κάποιου άλλου παιδιού, αν τελικά έφαγαν από την καντίνα, ενώ δεν ήταν η μέρα που έχουμε συμφωνήσει ότι μπορούν να το κάνουν, και βέβαια νέες προτάσεις!)
7. Τι κάνει ο δάσκαλός σας / η δασκάλα σας; Πιστεύετε ότι πέρασε καλά σήμερα; (Σε αυτή την ερώτηση μπορεί να μάθεις για τη ζουζουνιά που μπορεί να έκαναν ή για κάποιο διάλογο που μπορεί να είχαν με το δάσκαλό τους σχετικά με κάποιο θέμα που δημιουργήθηκε ή κάποιο μάθημα που τους δυσκόλεψε)
8. Υπάρχει κάτι που κάνατε σήμερα που σας κάνει περήφανο; (Με αυτή την ερώτηση τονώνεται η αυτοπεποίθησή τους και ξεκινούν να λένε για τα μαθήματα που πήγαν καλά, τις ερωτήσεις που απάντησαν σωστά ή κάτι που έκαναν για το φίλο τους και ένοιωσαν καλά και περήφανοι)
9. Αν μπορούσατε εσείς να είστε ο δάσκαλος για μια μέρα στο σχολείο, ποιο θα ήταν το μάθημα που θα θέλατε να κάνετε στα παιδιά; (Προφανώς δεν είναι ερώτηση για κάθε μέρα, αλλά είναι παιχνιδιάρικη ερώτηση… Εκείς παίρνεις “σοβαρές” απαντήσεις και λογικές απαντήσεις… βλ. το διάλειμμα!)
10. Αν έπρεπε να βαθμολογήσεις τη μέρα σου στο σχολείο από το 1 μέχρι το 5, τι βαθμό θα έβαζες σήμερα και γιατί; (Στα δικά μου παιδιά αρέσει αυτή η ερώτηση, και απαντούν πραγματικά με επιεχειρήματα βάζοντας τη δική τους βαθμολογία!)
Ακολουθήστε με στο twitter και στο instagram και μοιραστείτε και εσείς τη δική σας δίδυμη ιστορία στο info@mytwins.gr