Δεν είναι λίγες οι φορές που οι γονείς προβληματίζονται για το πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να απευθυνθούν σε ειδικό παιδαγωγό, για το παιδί τους. Ακόμα και όταν έρθει η στιγμή της αναζήτησης ενός ειδικού παιδαγωγού, αναρωτιούνται αν, τελικά, αυτός που βρήκαν είναι ο κατάλληλος.
Καταρχάς, το παιδί σε οποιαδήποτε ηλικία και αν βρίσκεται και αντιμετωπίζει τις όποιες μαθησιακές δυσκολίες, δεν είναι ποτέ αργά να μπει σε πρόγραμμα παρέμβασης.
Απλά η πλέον κατάλληλη ηλικία για την αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών είναι περίπου στα μέσα της Β΄ Δημοτικού.
Ο γονιός θα χρειαστεί να συμβουλευτεί τη γνώμη ενός Ειδικού Παιδαγωγού, όταν:
1.Η αναγνωστική ικανότητα του παιδιού είναι μειωμένη σε σχέση με την τάξη που βρίσκεται (έχει αργή και κομπιαστή ροή, μπερδεύει λέξεις που μοιάζουν οπτικά, χάνει τη σειρά μέσα στο κείμενο, δεν σταματάει στα σημεία στίξης).
2.Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι δυσανάγνωστος και κάνει ορθογραφικά λάθη, τόσο στο θέμα, αλλά κυρίως στην κατάληξη της λέξης (παραλείπει τα σημεία στίξης, γράφει ακατάστατα, ο γραπτός του λόγος είναι ανοργάνωτος και ελλιπής, γίνονται σοβαρά συντακτικά και γραμματικά λάθη).
3.Εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά (δεν αντιλαμβάνεται τους αριθμούς, δυσκολεύεται στο μέτρημα, κυρίως το ανάποδο, π.χ. από το 20 έως το 0, δυσκολεύεται στην ανάγνωση και εκτέλεση των πράξεων, δε συγκρατεί κρατούμενα, μπερδεύεται στα σύμβολα των πράξεων, δεν ανακαλεί τον πίνακα του πολλαπλασιασμού, δυσκολεύεται στην επίλυση των προβλημάτων, δεν μπορεί να εξηγήσει τον λόγο που επέλεξε αυτήν την πράξη για να λύσει το πρόβλημα, αντιστρέφει αριθμούς που μοιάζουν οπτικά).
4.Δεν συντάσσει σωστά τον λόγο του, δε χρησιμοποιεί το κατάλληλο λεξιλόγιο, ανάλογα με την περίσταση, έχει φτωχό λεξιλόγιο και δεν μπορεί να ακολουθήσει πολύπλοκες οδηγίες.
Όταν θα έρθει η στιγμή που ο γονιός θα χρειαστεί να αναζητήσει τον Ειδικό Παιδαγωγό για την αξιολόγηση και την παρέμβαση των μαθησιακών δυσκολιών του παιδιού του, θα πρέπει να δώσει μεγάλη βαρύτητα στο κατά πόσο εκείνος είναι εξειδικευμένος στη δυσλεξία και στις μαθησιακές δυσκολίες. Η εξειδίκευση που έχει ο κάθε ειδικός παιδαγωγός είναι καθοριστική για τη μαθησιακή εξέλιξη του παιδιού.