Τι είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες; Τι είναι η δυσλεξία; Ένα θέμα που παλιότερα ήταν αρκετά μεγάλο ταμπού, που ευτυχώς σήμερα διαγιγνώσκεται και αντιμετωπίζεται με συστηματική προσπάθεια και συνεργασίας μεταξύ των γονέων και των εκπαιδευτικών.
Στην εκπομπή Σπίτι μου Σπιτάκι μου, με την Κωνταντίνα Σπυροπούλου, συζητήσαμε μαζί με την Συνεργάτη του mytwins.gr, Ειδική Παιδαγωγό, Ιωάννα Δημητριάδου για το που οφείλεται η δυσλεξία, ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών που έχουν μαθησιακές δυσκολίες και το πού και πώς γίνεται η διάγνωση.
Δες στο παρακάτω βίντεο τη συζήτησή μας, αλλά και απλά εκπαιδευτικά παιχνίδια που μπορεί να κάνει ο γονιός στο σπίτι και να βοηθήσει το παιδί του.
[embedded content]
Προτεινόμενες ασκήσεις – παιχνίδια:
Τα δίψηφα φωνήεντα (¨ευ¨ και ¨αυ¨) είναι αυτά που δυσκολεύονται περισσότερο τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και όχι μόνο.
Υλικά:
Γαλάζιο, άσπρο και κίτρινο χαρτόνι, μαρκαδόρους, κόλλα, glitter, αφρός, πλαστελίνη, φασόλια (ή κάποιο άλλο τρόφιμο που μπορεί να βοηθήσει στην άσκηση).
Τι κάνουμε:
- Στο γαλάζιο χαρτόνι σχεδιάζουμε τα δίψηφα φωνήεντα ευ- και αυ- με μαύρο μαρκαδόρο και πάνω στο γράμμα –υ- ζωγραφίζουμε τον άνεμο που βγάζει τον ήχο βββ….
- Στο κίτρινο χαρτόνι σχεδιάζουμε τα δίψηφα φωνήεντα ευ- και αυ- με μαύρο μαρκαδόρο και πάνω στο γράμμα –υ- ζωγραφίζουμε τη φωτιά που βγάζει τον ήχο φφφ….
- Βρίσκουμε από το λεξικό λέξεις με ευ- και αυ- (εβ-, εφ, αβ, αφ-) και τις γράφουμε σε λευκό χαρτόνι, μέσα σε πλαίσια.
- Κόβουμε τα πλαίσια με τις λέξεις και δίνουμε στο παιδί το γαλάζιο και το κίτρινο χαρτόνι με τα δίψηφα φωνήεντα.
- Καθόμαστε πίσω από το παιδί και διαβάζουμε τις λέξεις.
- Κάθε φορά που το παιδί θα ακούει τον ήχο –β-, θα σηκώνει τη γαλάζια καρτέλα.
- Όταν θα ακούει τον ήχο –φ-, θα σηκώνει την κίτρινη καρτέλα.
- Έπειτα, βάζουμε μπροστά του τις καρτέλες και τις διαβάζει το ίδιο το παιδί.
- Σε κάθε λέξη, δείχνει και το αντίστοιχο χαρτόνι.
- Βρίσκουμε από το λεξικό λέξεις που γράφονται με εφ-, αφ-, εβ- και αβ-.
- Γράφουμε τις λέξεις σε λευκό χαρτόνι, μέσα σε πλαίσιο.
- Κόβουμε τα πλαίσια και τα βάζουμε μπροστά στο παιδί.
- Το παιδί με το μπλε glitter περνάει τα γράμματα –β- και με κίτρινο glitter περνάει τα γράμματα –φ-.
- Έπειτα διαβάζει τις λέξεις και τις αντιγράφει με κιμωλία πάνω σε πίνακα ή με αφρό πάνω σε τζάμι ή με πλαστελίνη πάνω σε χαρτόνι.
- Παίρνουμε τις λέξεις με εφ-, αφ-, εβ- και αβ- και καθόμαστε πίσω από το παιδί.
- Διαβάζουμε κάθε λέξη, χωριστά και αν η λέξη γράφεται με –β-, τότε το παιδί σηκώνει το γαλάζιο χαρτόνι (με το ββββ…- άνεμος).
- Αν η λέξη γράφεται με –φ-, τότε το παιδί σηκώνει το κίτρινο χαρτόνι (με το φφφ….- φωτιά).
- Παίρνουμε ένα κουτί και βάζουμε όλες τις λέξεις.
- Το παιδί, με κλειστά τα μάτια, διαλέγει μια λέξη.
- Διαβάζουμε εμείς τη λέξη και το παιδί προσπαθεί να μαντέψει αν αυτή η λέξη γράφεται με –υ- ή με –φ- ή με –β-.
- Τέλος, διαλέγει κάποιες λέξεις από το κουτί, με τα μάτια ανοιχτά και κάνει προτάσεις.